onsdag den 29. juni 2011

Torbreck The Struie 2006


Niende vin til vinklubbens vinsmagningen: World Wide Wine Tour.

Sidste vin til vinsmagningen, og den eneste jeg havde smagt på forhånd. Den er fra Australien og er lavet på 100% Shiraz.
Torbreck laver ifølge Parker "nogle af jordens mest spændende vine", og deres topvin, Run Rig (ja, opkaldt efter det der skotske band), sælges for 1500 kroner flasken.
Navnet Torbreck er af skotsk oprindelse, hvilket mange af vinnavnene også er. For eksempel er vinen Woodcutter opkaldt efter de skotske skovhuggere, mens Run Rig som sagt er opkaldt efter bandet. Årsagen er at husets ejer, David Powell, tidligere har arbejdet i Skotland, og man må formode at han holdt af landet.
Denne vin, The Struie, er opkaldt efter en bakke der rejser sig over destilleriet Glenmorangie, og The Struie er også hjemsted for pubben Altman Arms, hvor David Powell første gang hørte bandet Run Rig.

Udseende: Det er blevet sent, og det eneste jeg har noteret mig er mørk, mørk rød. Passer jo fint til en rødvin.
Duft: Tydelige kirsebær, en snert af portvin, og så ligesom en form for acetone, eller en kunstig duft. Vi var lidt i tvivl, og vores næser var godt smadrede på dette tidspunkt.
Smag: Det eneste vi fandt frem til var at det var en balanceret vin, og at alkoholen på 14,5% på ingen måder smagte for kraftigt igennem. Men det er også det eneste. Desværre.
Pris: 330 kroner hos H.J. Hansen.
Bedømmelse: Som sagt har jeg smagt denne vin før, og jeg synes det er en meget meget lækker australsk Shiraz. Den vil noget mere end "normale" Aussie Shirazer, som jeg synes godt kan få en lidt for parfumeret smag. Det synes jeg på ingen måder denne har. Denne gang kom den desværre som vin nummer ni, og efter bomben fra Gotham, som stort set dræbte alt vi havde at smage med. Så karakteren gives ud fra disse præmisser, og så må jeg gensmage og genkommentere den på et andet tidspunkt. Jeg har heldigvis flere liggende.
Karakter: C
Vinklubbens gennemsnitlige score: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar