onsdag den 29. juni 2011

Kanonkop Paul Sauer 2005


Sjette vin til vinklubbens vinsmagningen: World Wide Wine Tour.

Denne vin landede i vinsmagningen af to årsager. For det første har jeg aldrig gjort mig i sydafrikanske vine, hvorfor jeg gerne ville have en med. For det andet gav min smagning af Fina Caro Maestro for noget tid siden, mig lyst til at udforske ikke-franske vine lavet på Bordeaux-blend. Simon ovre på Winelover har været til en vinsmagning i sin vinklub, hvor de netop drak denne vin, og den nød de tilsyneladende. Dermed virkede det som et fornuftigt valg.

Vinen er som sagt fra Sydafrika og stammer fra området Stellenbosch. Stellenbosch ligger en halv times kørsel fra Cape Town, og betragtes som hjertet i den sydafrikanske vinverden. Ifølge min nyindkøbte vinbog holder nogle af Sydafrikas mest betydningsfulde vinhuse til i Stellenbosch, og kunne man give cru-classé-status ville flere af dem kunne opnå det. Herunder hører også Kanonkop.

Vinen er lavet på 70% Cabernet Sauvignon, 15% Merlot og 15% Cabernet Franc, og er Kanonkops prestigevin. Afslutningsvis skal det siges at flasken vi drak muligvis er den sidste i Danmark, idet jeg bestilte tre flasker, men den danske leverandør havde kun en enkelt tilbage på lager. Så hvis I finder en årgang 2005, så er den måske den sidste.

Udseende: Vinen stod dejligt mørk rød og havde en meget svag brunlig nuance. Mmm, et begyndende tegn på alder.
Duft: Virkelig virkelig lækker og kompleks. Animalske toner, læder og lidt røg.
Smag: Jeg fik ikke noteret mig enkelte nuancer, men har skrevet "lang eftersmag, perfekte tanniner. Meget balanceret og MEGET MEGET lækker".
Pris: 289 kroner hos Vild Med Vin.
Bedømmelse: Et usandsynligt lækkert glas vin. Det besad alle de karakterer en rigtig god vin skal have, og var i perfekt balance. Hold da op.
Karakter: B+
Vinklubbens gennemsnitlige score: B(+)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar