onsdag den 29. juni 2011

Dominus Estate Napanook 2004


Syvende vin til vinklubbens vinsmagningen: World Wide Wine Tour.

Californisk vin fra Napa Valley, lavet af selveste Christian Moueix, manden bag Frankrigs kultvin nummer et, Petrus. Jeg ville så gerne have en Napa-vin med til smagningen, og igen gav det mig mulighed for at smage endnu en Bordeaux-blend lavet uden for Frankrig.
Vinen er lavet på 83% Cabernet Sauvignon, 9% Cabernet Franc, 4% Petit Verdot, 3% Merlot og 1% Malbec. Altså samtlige fem klassiske Bordeaux-druer.

Udseende: Meget mørk bordeauxrød.
Duft: Jeg noterede mig en klar duft af koldt køleskab samt et strejf af mentol.
Smag: Smagen var meget stærk, kraftig, men det faldt os utroligt svært at definere mere præcist. Måske vi var bedøvede og overvældede efter Kanonkopen.
Pris: 400 kroner hos Brdr. D's Vinhandel.
Bedømmelse: Jeg havde set så uendeligt meget frem til denne vin. Ikke mindst grundet dens pris, og så at den er lavet af selveste Hr. Petrus. Men sikken en skuffelse. Det var som om den ikke rigtig ville noget i nogen bestemt retning, og den gjorde virkelig ikke noget mindeværdigt væsen af sig. Jeg er svært bange for at den skulle have været dekanteret nogle timer. Øv, øv.
Karakter: C
Vinklubbens gennemsnitlige score: D+

4 kommentarer:

  1. Hej Jesper,
    Mit første besøg på din fine og velskrevne blog. Jeg vender helt bestemt tilbage. Som midlertidig dansk-californier har jeg sat mig for at dele min entusiasme for Californisk vin, som heldigvis har meget andet at byde på end Napa Cabs. Du kan læse med her, hvis det har din interesse:
    http://vinensvildevesten.blogspot.com/
    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  2. Hej Nanna
    Tusind tak for de søde ord. Dejligt at du læser med og fantastisk at du har lyst til at kommentere, jeg håber at se flere indspark fra dig :)

    Jeg har igennem en tid læst med på din blog, og er konstant imponeret over din viden og din udvikling når det kommer til vinoplevelser. Jeg blev især ganske inspireret da du skrev om at tage et vinkursus, for at få styr på hvordan man smager og sætter ord på det man smager. Det går jeg nu også og overvejer at gøre.

    Jeg smidder lige dit link over på listen over blogs jeg læser :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Tak for de pæne ord - det er fedt at høre at du læser med og kan bruge noget af det, jeg skriver. Og tak for linket - jeg glæder mig til at følge med her fremover. Du har efterhånden overbevist mig om, at den Mollydooker skal prøves! :)
    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  4. Hej Nanna

    Jeg vil jo kun synes det er fantastisk hvis mine anbefalinger kan inspirere andre, så forhåbentlig får du mulighed for at smage en flaske. Det skal dog siges (hvilket du nok også har fornemmet af mine kommentarer) at Dooker-vinene på ingen måder er fine og detaljerede, men nærmere jammy og fuld skrald. Håber det er ok for en Pinot-pige ;)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet