onsdag den 29. juni 2011

Vinã Herminia Duque de Huescar Reserva 1996

Tredje vin til vinklubbens vinsmagningen: World Wide Wine Tour.

Denne vin stammer fra Rioja i Spanien, og jeg læste om den på vinbloggen Bach & Petersen Vine, hvor Tue både elskede den og blev skuffet over den. Og da vi i vinklubben stort set intet ved om spanske vine, virkede det som en sjov vin at prøve.
Vinen er lavet på 86% Tempranillo, 10% Graciano og 4% andet. Graciano-druen er forøvrigt den fjerde Rioja-drue, og er desværre ved at forsvine, selvom den ofte har givet de største Riojaer deres liv og sjæl. Tempranillo kan nemlig godt virke lidt endimensionel, hvorfor Graciano iblandes.
Det skal også nævnes at vinen er en Reserva, hvilket betyder at vinen skal ligge tre kalenderår i vinhusets kælder, hvor mindst et af disse år skal være på eg.

Udseende: En lys rød nuance med et brunt skær. Vinen er fra 1996, hvorfor det brune skær giver mening.
Duft: Det jeg husker bedst var duften af marcipan, eller mandel som de andre rettede mig. Man skal ikke rette på folk til en vinsmagning.
Smag: Selvom Frank ikke mener der kan være animalske toner i smagen, kun i duften, mente vi andre at der var noget animalsk i smagen. Vinen var også ganske kraftig i smagen, men samtidig virkede den en smule vandet. Samtidig var eftersmagen en smule slap.
Pris: 265 kroner hos Vinexus.
Bedømmelse: Egentlig havde jeg ventet mig en hel del af sådan en gammel vin, men det blev ikke helt indfriet. Duften var kraftig og indbydende, men smagen kunne ikke helt efterleve dette. Øv. Det lader til at den tidligere omtalte Tue havde lidt af samme oplevelse til at starte med, men modsat os dekanterede han den efterfølgende grundigt, hvilket åbnede vinen op. Det kan jeg ærger mig over at vi ikke også fik gjort.
Karakter: C+
Vinklubbens gennemsnitlige score: C+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar