tirsdag den 7. juni 2011

Kan man starte en vinklub, når vennerne hellere vil have et stykke mad?

Som faste læsere af bloggen ved, er jeg ved at planlægge en vinsmagning for vennerne. Jeg har ved flere lejligheder omtalt disse venner som "vinklubben", men den holder ikke helt (hvilket jeg også har omtalt).

Sagen er den at vi er seks gode venner, men kun 3½ af os er ærligt vininteresseret, mens de resterende 2½ sætter mad over vin. De vil altså hellere have rigtig god mad, og så forhåbentlig en vin der passer til, frem for at vinen er aftenens stjerne, med lidt mad der passer til.

Det er der absolut intet galt i, men hvordan får man startet en vinklub, hvis der ikke brændes for vinen? Er det overhovedet muligt?
Der er ingen tvivl om at samtlige venner glæder sig til den kommende vinaften, og de vil kaste sig over den med stor interesse og nysgerrighed. De vil alle elske det der bliver serveret, og de vil være glade for initiativet. Men sikkert er det også, at der vil gå en del tid før vi igen samles om et lignende arrangement. Og som stor vinnyder finder jeg det brandærgerligt.

Er det mon muligt at få vennerne med på at starte en egentlig vinklub, med smagninger måske hver anden måned, eller må man "nøjes" med nogle hyggelige aftener hvor alle er med, og så ellers dele et par flasker vin i ny og næ med dem der trods alt også brænder for det?

Mine fingre er krydsede, imens jeg venter på at høre andres erfaringer. Har jer med velfungerende vinklubber været 100% vinnydere fra starten, eller var der enkelte der lige skulle "opdage fidusen"?

4 kommentarer:

  1. Man kan vel sagtens brænde for flere ting på en gang. Mad, Vin, Film, Bøger, Sport samt hvad man nu måtte have af Hobby.

    Vinklubben starter stille og roligt, og så bliver folk til sidst helt bidt af det – kan ikke forstille mig andet.

    SvarSlet
  2. Jeg er noget så enig, så enig. For ja, vi brænder jo for mange ting. Men som du selv nævner i et andet indlæg, er det vel ved at være godt et år siden vi sidst lavede sådan en aften her, så måske vi skal skubbe lidt til maskineriet, så skidtet begynder at rulle? Vi skal sgu have gang i den klub. Åh, hvor vil det være fantastisk :)

    SvarSlet
  3. Min oplevelse er, at mange halv-entusiaster nyder, hvis en hel-entusiast gider introducere dem for nye vine, fortælle, formidle og dele sin viden. Så hvis du vil påtage dig den rolle, så er jeg sikker på, at dine venner vil føle sig meget heldige og måske en dag komme med på vinvognen.
    Pøj pøj med det.
    /Nanna

    SvarSlet
  4. Hej Nanna

    Jeg er fuldstændig enig med dig, og mine oplevelser har også været at de har været vilde med de aftener jeg har afholdt.
    Jeg har, netop som du skriver, sørget for at finde gode vine, og fortalt anekdoter og information om hver vin, og vennerne har omvendt kvitteret med at kaste sig ud i det med stor interesse, givet karakterer og talt med om duft og smag.

    Jeg tror der er lys for ende af tunnelen :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet