tirsdag den 7. juni 2011

Mad til en vinsmagning

Om et par uger afholder jeg vinsmagning for nogle venner. Vinen er der så småt ved at være styr på (overvejer stadig en flaske eller to), men tankerne om maden er nu ved at presse sig på. For skal man gå den klassiske vej (i hvert fald for os) og vælge brød, pesto, oliven, pølse, osv. eller er der andre retter der går godt til en vinsmagning?

De fleste vine går specielt godt til visse retter (kraftige retter, oste, vildt, osv.), men problemet med mad og en vinsmagning, hvor man jo drikker mange forskellige vine, er at finde retten der passer til samtlige vine. Samtidig synes jeg heller ikke rigtig det duer at have en egentlig hovedret, som f.eks. kød og kartofler, for den er jo gerne spist under de første to, tre vine, og hvad så til resten af vinene?

Igen vender jeg tilbage til tapas-formen, hvor man kan sidde og nippe til maden som man lyster, holde en lille pause under en vin eller to, for så at gå i gang igen ved en efterfølgende vin. Og skal jeg være helt ærlig, så synes jeg også at der er noget traditionsbundet ved en privat vinsmagning i venners lag, og der gør det altså ikke noget at man gør det på en fast måde. Massere af god vin og en køplatte man kan stikke i, time efter time.

Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Man har været tralvt optaget på jobbet de sidte par dage, og så er Vintaker.dk I mellemtiden spræng fyldt med nyt info om vin. Jeg får jo nærmest stress. Mad til vin, hvor man kan småspise i løbet af hele aften kan kun løses med tapas! Tror det må være et faktum :-).

    SvarSlet
  2. Faktum noteret og ophøjet til lov!

    SvarSlet