mandag den 13. juni 2011

Tanker om pointsystemer til vurdering af vin

Vinsmagningen i vinklubben nærmer sig, og jeg er begyndt at spekulere over om vi ikke skal prøve at sætte karakterer på de vine vi drikker. Det er en selvfølge at vores smagskommentarer kommer op på bloggen her, men for vores egen skyld, og for læsernes skyld, kunne det måske også være rart at have en form for pointvurdering på vinene også.

Derfor har jeg i nogle dage overvejet hvilket pointsystem jeg skal vælge, hvis jeg vælger at der skal point på, og i min søgen på nettet omkring emnet, faldt jeg over en rigtig interessant artikel ovre på vinlex.dk.

Mange stedder ser man at Robert Parkers pointsystem bruges, hvor der scores ud af 100, men hvad jeg tror en del ikke er klar over, er at skalaen starter ved 50. Og som den nævnte artikel fortæller, er realiteterne sådan at det stort set kun er vine over 80 point der kan sælges (og måske endda nærmere de 90), da folk jo (selvfølgelig) helst vil købe kvalitet.
Det betyder at skalaen reelt set kun indeholder 20 point, da alt under 80 (på skalaen) dømmes for dårligt til et køb. Kunne man så ikke lige så godt benytte sig af en 20 point-skala?

En anden skala jeg er begyndt at blive glad for, er 5- og 6-point skalaerne. Om det så er stjerner hvor der kan tildeles halve stjerner, eller bogstaver, hvor der kan tildeles plusser og minusser, det er ligemeget. Ideen er at hvert trin har en tilhørende beskrivelse, og så kan vinen ligge i bunden, midten eller i toppen af et givent trin. Det er for mig en nem og overskuelig vurdering.
Måske med tiden, når vi er blevet røvhamrende gode til at smage selv de mindste nuancer i en vin, giver det mening at give en vin 89 point, og en anden 91 point. Der syntes jeg bare slet ikke jeg selv er endnu, og jeg tror heller ikke resten af vinklubben er.

Et sidste vigtigt vurderingskriterie jeg syntes artiklen tager op, er spørgsmålet om om prisen skal spille ind i vurderingen. Artiklen siger nej, og kommer med nogle gode sammenligninger som begrundelse, og jeg er helt enig. Jeg er i bund og grund ligeglad med at en vin til 35 kroner smager godt i forhold til prisen. Ofte vil jeg ikke sige at det var et godt glas vin, og så er det jo ligegyldigt at det var et billigt glas.
Selvfølgelig kan en billig vin godt smage godt, og så skal den da også have de fortjente point. Omvendt giver det også god mening at man lige skeler til prisen, hvis en vin har fået en lavere karakter, for har den været billig, så er den måske alligevel værd at prøve ud? Det må være op til den enkelte at vurdere.

Jeg tror jeg ender med at vi skal give point, og jeg hælder mest til 5-6 trins-skalaerne. Men hvad siger I andre? Benytter i pointskalaer i forbindelse med jeres vurdering af vin, og hvilke skalaer giver mening for jer?

2 kommentarer:

  1. Hej Jesper
    Interessante pointer du har ift. point :)

    Jeg giver dig fuldstændig ret i, at Parkers skala bliver brugt på en anden måde end den egentlig er tænkt som. Reelt set begynder den som du skriver vel ved 80. Og vil en vinbutik/nettet nogensinde reklamere for en vin ved at Parker har givet den 85 point?

    Grunden til at vi i min vinklub bruger Parkers pointskala er, at alle kender den og det derfor er nemt. Men thumbs up for dit system. Det virker logisk og fyldestgørende :)

    Bedste hilsener
    Simon

    SvarSlet
  2. Hej Simon

    Tak for kommentaren og dit input om hvordan I gør det i din vinklub. Jeg har fuldt forståelse for at bruge Parkers skala, da den som du netop siger er kendt og nem at forstå for de fleste. Og husker man også de beskrivelser der faktisk hører til karaktererne (dem ved jeg at du har listet på din side), så giver de endnu mere mening.

    Jeg glæder mig til at afprøve det pointsystem jeg selv har lagt mig fast på, og det vare jo ikke længe før DET sker. I næste weekend afholder jeg jo min store vinsmagning, og kort efter lægger jeg smagenoterne MED karakter op her på bloggen. Så om ikke før, så kom tilbage om en uges tid og se hvad vi drak, og hvad vi syntes om det :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet