tirsdag den 14. juni 2011

Analog vinkælder

I dag var jeg forbi en Bog & Ide-butik, og jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at se hvilke bøger de havde om vin. Det var ikke mange, og enten var de ligegyldige, eller også syntes jeg at de var for dyre. Dog var der en enkelt "bog" der fangede min interesse.

Moleskine (dem med notesbøgerne som Hemingway efter sigende skrev i) har lavet en journal rettet mod os vinelskere, ved navn Moleskine Passions Wine Journal. Designet er det klassiske Moleskin med en udvendig elastik til at holde journalen sammenlukket, men indvendigt er hvor den, måske, bliver mere spændende.

Journalen er inddelt i faner der adskiller siderne under overskrifter som "Rød", "Hvid", "Rosé", osv. Hver side er herefter gjort klar til at påføre information om de vin man har i sin vinkælder, eller måske mere logisk, de vine man smager når man er ude til en vinsmagning. For jeg vil da helt sikkert mene at dens største berettigelse er når man er på farten og smager vin, og gerne vil gøre sig noter om det smagte.

Jeg syntes Moleskin Wine Journal er en sjov idé, og egentlig er den også meget lækker, men spørgsmålet er om man vil få den brugt?
Jeg tror mange af os der har en eller anden form for vinkælder (hvad enten den "kælder" så befinder sig under sengen, i klædeskabet, eller rent faktisk i kælderen), fører journal over vores vin digitalt. Selv har jeg alle mine vine opført på Cellartracker (deres "nye" BETA-version er lækker), et sted jeg faktisk tror de fleste hobby-samlere holder styr på deres vin. Cellartracker er nem og overskuelig, og den kører godt på både computer og iPad (hvor jeg også kører app'en Cor.kz, der synkroniserer min samling op mod Cellartracker).
Hvornår skal jeg så bruge Moleskines Wine Journal? I hvert fald ikke herhjemme. Når jeg er til smagninger, som jeg skriver? Der er det måske nemmere at have en lille blok med (dem laver Moleskine også. Sådan en har jeg købt. Den er lille. Lille bitte).

Jeg er i tvivl. Dem der er helt og aldeles solgt på ideen, kan købe den på nettet og i boghandler til mellem 140 og 180 kroner, alt efter hvor man handler.
Til resten, hvad mener I? Er den smart, og hvor vil I mene at den har sin berettigelse?

2 kommentarer:

  1. Tror ikke jeg ville få brugt sådan en. Så skal man jo have den med alle steder man går (eller hvor man får vin). Har ikke lige nogle apps til telefonen hvad dette angår, men den har jo en fin lyd-optager "Memoer".

    Her kunne man jo godt lige indtale et par ord om vinen (selvfølgelig i smug så folk ikke tror man er gået helt om dansen).

    Gjorde det engang da jeg komponerede musik på daglig basis. Hver gang jeg fik en ide optog jeg det på telefonen.

    Nu er det bare blevet lidt smartere på en smartphone. Nu kan man jo gemme lydfilen som evt. Syrah 2007 Pierre Amadieu, Cru du Rhône og på denne måde bladre rundt.

    Nå....men jeg gør det ikke selv...ikke endnu i hvert fald.....må lige i tænkeboks....måske er det en dårlig idé :-).

    SvarSlet
  2. Det med at optage tankerne er en FANTASTISK idé, og jeg tænker at det er præcis hvad vi gør, næste gang der er officiel vinsmagning, et eller andet sted i København. Så tænker jeg nemlig at vi skal med. Ik?

    Angående at optage musik-ideer, så er jeg helt på linje med dig. Før jeg fik telefon der kunne optage, ringede jeg hjem til min fastnettelefon og optog det på min telefonsvarer, som jeg så lyttede af når jeg kom hjem.

    SvarSlet