tirsdag den 5. juli 2011

På besøg i Systembolaget

I dag var jeg med familien i Malmø, hvilket er noget vi gør med jævne mellemrum. Det er en hyggelig by, og bor man i eller omkring København, er det nemt at komme derover enten i bil eller med toget.

Det er nu ikke denne tur dette indlæg skal handle om, men om at handle vin i det svenske Systembolaget.
De fleste kender jo nok til svenskernes mani med at sælge spiritus fra disse specialbutikker, og enkelte har måske også rystet lidt på hovedet over denne form for kontrolleret handel, men helt skidt er det nu ikke.

Som altid når jeg er i Malmø besøgte jeg i dag Systembolaget, et besøg der altid fylder mig med glæde. Lad det være sagt med det samme at der er forskel på Systembolagets butikker, og at dette indlæg handler om den filial der ligger i indkøbscentret Hansacompagniet. Det er lige her. Når det så er sagt, så skal butikken have stor ros for sit udvalg, hvorfor det også er den butik jeg altid besøger når jeg er i Malmø.

Butikken er indrettet sådan, at vinene ikke står placeret efter lande eller regioner, som nok er det mest typiske, men efter pris. Der er altså hylder med vine fra 40 til 60 kroner, op til 100 kroner, og vine over 100 kroner. Eller noget i den stil, tror der var flere inddelinger. Hvorom alting er, så vidner det om et kundegrundlag der ikke går så meget op i hvor vinen kommer fra, men mere hvad den koster. Når det så er sagt, så står vinene under hver prisgruppe placeret efter land, så når man har valgt hvad man vil give for sin vin, er det stadig nemt at overskue de forskellige landes vine. Samlet set et system som jeg finder helt ok, og ganske overskueligt.

Til dem der så faktisk sætter pris på dyrere vine, har lige præcis denne afdeling af Systembolaget det de kalder deres vinkælder. Det er et rum hvor netop de dyre vine står. Her fandt jeg bl.a. vin fra Kanonkop, et vinhus jeg for nyligt er blevet overordentligt glad for, og generelt set er der her vine i området 200 til 600 kroner, og vine af rigtig god kvalitet.

Der er flere grunde til at man skal slå et smut forbi Systembolaget. For det første er den forholdsvis lave kurs med til at gøre vinene billigere end i Danmark, og samtidig er flere af de vine jeg kiggede på, prissat lavere i svenske kroner, end de er i Danmark i danske kroner. Et eksempel er vinen 7 Deadly Zins (en vin jeg på et senere tidspunkt vil give en smagskommentar på), der i Danmark koster 136 kroner, mens den i Sverige koster 115 svenske kroner, hvilket pt. bliver til 95 danske kroner. Hjælp mig her, men er det ikke en besparelse på omkring 30 procent?
For det andet er der en fordel i at al handel med alkohol varetages af et enkelt firma. Det betyder nemlig at de køber MEGET stort ind til alle butikkerne (hvilket sikkert er med til at give de gode priser), men samtidig må der også være en forventning fra kunderne om at de så trods alt kan tilbyde et bredt sortiment. Der er altså derfor rigtig mange vine at vælge imellem.

Jeg kan kun give to fede thumbs up til Systembolaget, og jeg vil anbefale alle vininteresserede at slå et smut forbi, næste gang I besøger broderlandet mod øst (eller nord hvis I er fra Bornholm).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar