torsdag den 9. juni 2011

Vinsmagningen er ved at være på plads

Så er vinaftenen om godt et par uger ved at være på plads. Eller rettere, så er der styr på vinene. Det har ikke været nemt.

Udgangspunktet var at finde seks vine. Det har jeg engang læst mig til var maksimum, hvis man skal have nogen idé om hvad de sidste vine smager af. Problemet med det var bare, at sidste gang jeg afholdt vinaften havde jeg netop fundet seks vine, og jeg synes ligesom det hele var så hurtigt overstået.
Derfor gik jeg ud i blog-land, nu jeg jo en selv er blevet det af det, og spurgte mig frem, for at finde ud af hvordan andre skærer den kage. Simon ovre på Winelover har godt styr på den slags, og han var enormt behjælpelig med ideer, og han oprettede endda et indlæg på sin egen blog, med hjælp til at komme i gang med vinsmagninger. Godt arbejde.
Nå, men måden man kommer rundt om flere vine, uden at gå helt død, er nærmest logisk. Man hælder mindre i glasset, for hver vin man smager. Derved kan man nå rundt om en del flere vine (alt afhængig af hvor lidt man hælder i sit glas), og når man har været alle igennem, vender man tilbage og gensmage (læs: tømme samtlige flasker).

Det bliver måden vi gør det på, og den nye måde at drikke på, gør at vi på vinaftenen skal smage ni (9) vine. Og der er nogle vine imellem jeg VIRKELIG glæder mig til at smage, og efterfølgende skrive om.

Det har været enormt sjovt at finde de helt rigtige vine, jeg er endt med at købe langt mere ind end vi skal smage, og jeg syntes selv der er nogle sjove twists and turns undervejs, som jeg glæder mig til at se om vennerne spotter. Og så er der små sjove historier knyttet til flere af vinene, som det bliver sjovt at indvie de andre i. Når det hele er overstået, og tømmermændende har lagt sig, glæder jeg mig til at afsløre det hele her på bloggen. Indtil da håber jeg at både I og jeg selv får smagt en god flaske druer eller to.

Skål!

3 kommentarer:

  1. Super fedt af Simon at lave et indlæg! Glæder mig til vin-aften. Tror ikke jeg som sådan har blindsmagt nogle vine siden sidst vi holdte vinsmagning – og det er vel nok 13-14 måneder siden?!?! UHØRT!!

    Men sådan er det, når jeg altid selv køber og åbner vinene herhjemme. Når jeg besøger de gamle, eller andre vennepar, er det også altid mig der skal vælge vinen, og på den måde er det svært at få folk til at kaste sølvpapir rundt om :-).

    Det bliver der derimod gjort til vinsmagning, og det er top-spass og lærerigt.

    Var på Nyhavn 14 i går og fik en vin der hed Simiane 2007, lavet 100% på Nebbiole. Den var sindssyg lys – meget tynd Rebina-saft at kigge på. Havde nok per automatik gættet på det var en Pinot Noir eller en meget meget gammel Bordeaux, hvis den var smagt blindt. Havde heller ikke rigtig nogle vilde tanniner som druen ellers er så kendt for, så det skal åbenbart ikke være let.

    SvarSlet
  2. Det er top-underholdende hvordan man bliver revet rundt i manegen, når man pludselig tror man kender nogle bestemte tegn på en drue eller en type af vin fra bestemte lande, og så afslører det sig som noget andet. Et eller andet sted kan det jo virke lidt frustrerende, men omvendt er det vel også det der gør det sjovt, selv for de garvede?

    Jeg er i mine tanker og overvejelser omkring hele det her vinaftenshalløj kommet frem til, at vi skal have sådan nogle aftener her noget oftere. Jeg ser jo gerne at vi får en lille klub op at køre, og hvis ikke alle er med, så om ikke andet at vi nogle stykker bliver gode til at komme forbi hinanden med en flaske eller to. Så kan man smage og lære.

    SvarSlet
  3. Wow, wow, wow... betyder det forresten, Palle, at du IKKE ville have spottet en italiener? HAR jo fortalt dig at de ikke alle sammen ligner Dario Campeotto, men ville du lytte?

    Blev så også voldsomt nysgerrig omkring Simiane 2007, og kan se at den faktisk indeholder 10% Barbera (og dermed 90% Nebbiolo. Der er ikke 110% druer i). Og faktisk kommenteres denne lille andel af Barbera, at være årsagen til den spændende smag og oplevelse. Meget interessant.

    SvarSlet