tirsdag den 10. maj 2011

Tanker om en vinsmagning

Dette glas har intet at gøre med det glas jeg omtaler.
Dette er en ren Rolls Royce i forhold til.
På fredag skal jeg til vinsmagning på mit arbejde. Det er gået hen og blevet en tradition (eller også var det allerede en tradition da jeg i sin tid begyndte), og alle går og glæder sig. Det gør jeg også.
Vinsmagningen er på ingen måde professionel ( hvis en vinsmagning kan være det). Der står ingen fine vinhuse bag, og heller ikke en importør. Til gengæld står der to vinglade kolleger bag, som år efter år lægger et stort arbejde i at stable smagningen på benene.
De sørger for en 8-10 vine samt passende mad. To kæmpe fede thumbs up til dem for det.

Med frygt for at virke arrogant, går jeg dog og overvejer at medbringe mit eget glas.
Problemet er, at min arbejdsplads (en skole) kun ligger inde med rødvinsglassenes pendant til flybestik. Et lille vinglas med et meget lille indhold.  Der er absolut ingen plads til at slynge vinen (jeg har forsøgt, og kollegaen over for mig var ikke videre glad for den våde skjorte), og der er nærmest ingen bredte til en fornuftig overflade. Der absolut ingen chance for at vinen kan frigive nogen form for duft, og man ender med bare at kaste væsken indenbords. Hvilken måde at torturere en potentiel god rødvin, og hvilken måde at stille det flotte forarbejde i dårligt lys.
Alternativt kunne jeg måske være ham der vælger at drikke aftenens vine af et kaffekrus. Det siger Simon er et godt alternativ (jeg kender ikke Simon. Jeg synes bare det virker mere personligt og nærværende at kaste om mig med fornavne).
Hvad gør man? Er det ok at være en snob blandt ikke-snobber?

4 kommentarer:

  1. Super fint med en vin-blog. Lad os se om sådan en blog bare er et mode-fænomen i stil med automobilet, eller om dette har noget på sig.

    Til dit spørgsmål om hvorvidt man er en snob når man selv medbringer glas, må svaret være nej. 100% nej. Det kan godt være du får nogle kommentarer af dine kollegaer, men det er sikkert samme mennesker der mener at vin har godt af at blive trukket op i god tid.
    Jeg griner altid af at se et par flasker der er blevet åbnet et par timer før middagen, til diverse familie-komsammen (griner ikke så meget af min familie – det står jo trods alt tit på bagetiketten). Men at tro den lille kontaktflade skulle ilte vinen og gøre en forskel er altså fjollet.

    Men hov hov – det var et sidespring…du er åbenbart ikke den eneste der har en masse på hjerte :-).

    Mine egne kære forældre, som har drukket vin i 40 år, har ALDRIG haft rigtige vinglas. De er nu heller aldrig rigtig gået op i vin – de kan bare godt lide at drikke det. Efter jeg er blevet vinentusiast (eller i hvert fald glad for vin) for 3-4 år siden har jeg trofast medbragt mit eget Holmegaard Stor Rød Perfection glas til juleaften.

    Dette har jeg gjort, da det også tit er her de dyre flasker fra Amarone kommer frem. Man kan vel roligt antage at et specielt vinglas først har interesse, hvis man køber og værdsætter de lidt dyrere vine. Der findes jo også drue-specifikke glas som Bourgogne og Pinot Noir – der er jeg personlig ikke henne.....endnu.

    Jeg læste engang, at det vigtigste for et vinglas er, at det har en stor diameter forneden, og en mindre foroven. Dette skulle gøre at glasset holder længere på duften – og dette er jeg umiddelbart meget enig i.

    Så jo – det kan godt være at de vil snakke om ham Jesper der havde medbragt sit eget glas. Men for fanden…..Et rigtigt glas hører med til hele oplevelsen. Vin smager bedre af et smukt glas. Og i forbindelse med mad, er det også med til en stilet borddækning.

    Men benyt lejligheden på fredag til at drikke et glas vin fra dit eget glas, og bagefter fra en kollegas tandglas. Jeg garanterer kæmpe forskel. Og dem der så nakker dig og dit glas kan jo også bare prøve at smage/mærke forskellen - hvis du ellers giver dem lov :-)

    // Palle Jakobsen

    SvarSlet
  2. Fantastisk med en fyldig kommentar.

    Jeg er enig med dig over hele linjen, selvom jeg vil opfordre dig til at tjekke linket til ham Simon ud, som jeg har lagt i mit indlæg. Han kommer faktisk frem til at glasset absolut har indflydelse på duften, men ikke på smagen.
    Det undrede mig virkelig meget, men måske han bare afslører en del af det snobberi der omgærer hele vinnyderkulturen? Han virker i hvert fald som en cool fyr, og jeg tager meget af det han siger/skriver til mig.

    Det der nærmest bliver det største problem med arbejdets glas, er størrelsen. Hælder man bare hvad der svarer til et halvt glas op, rammer du glassets kant. Det giver ingen chance for at slynge og hvad man nu ellers gør. Og hvor er vi så henne med den vinsmagning? Ja tak, det er en smagning, men der er jo mere i det end det.

    Når nu du nævner den opproppede vin der står og hygger sig, så må jeg også trække på smilebåndet. Og i den anledning tænker jeg på hvor mange gode karafler (ikke de der smarte der minder om en vinflaske, bare i klart glas, men en med stor overflade)vi kan skrabe sammen? Adskillige af de vine jeg kommer med om en god måneds tid, kan klart bruge en karaffel.

    Nok om det, der kommer snart et indslag om den netop nævnte vinsmagning. Dog uden information om vinene. Det må I vente med til efter smagningen. Vinklubben læser jo med (måske?)

    SvarSlet
  3. Havde ikke set at Simon var et link - det tjekker jeg ud senere.

    Dumme karafler er der faneme nok af - denne her model er ganske populær, og den er lavet af folk, og købt at folk der fatter hat!
    http://termolux.dk/product394/category110/subcategory0/Vinkaraffel

    SvarSlet
  4. Præcis den karaffel jeg tænkte på. Den er jo det dummeste, og troede faktisk et kort øjeblik at du faktisk ejede selvsamme.

    Man kan selvfølgelig altid argumentere for, at den gør hvad den skal, hvis det rent handler om at hælde om, for at undgå bundfald. Men for at lade vinen komme lidt til sin ret, så har den ikke meget at byde på.

    SvarSlet