tirsdag den 24. maj 2011

Tanker om det gode vinglas

Jeg er glad for mine vinglas. Rigtig glad for dem. Jeg synes de er flotte og så opfylder de de basale kriterier for et godt vinglas (ud over at kunne indeholde væske). Der er god plads til at slynge vinen rundt, der er plads til stor overflade så vinen rigtig kan iltes og frigive duft, og de er smallere mod toppen så duften koncentreres op mod ens næse.

Glasset er fra Holmegaard og hedder Perfection. Det er det store af dem, og det ser sådan her ud:
Det ser ikke helt ud til det på billedet, men glasset er forholdsvis stort.

Jeg stødte første gang på glasset på den københavnske vinbar Il Senso (dem fortæller jeg mere om i et kommende indlæg, hvor jeg smager på en vin man også kan få derinde), og jeg faldt pladask for glasset. der er noget lidt maskulint over glasset, måske pga. den vinkel på selve glasset. Selv samme vinkel passer ca. med et glas vin, hvilket gør det nemt at skænke op til et selskab, og da glasset tydeligt er bredest her, giver det maksimal ilt til vinen. Det kan diskuteres om åbningen af glasset er for bred, og om der "smutter" for megen duft ud for hurtigt. En diskussion jeg er begyndt at have med mig selv.

Efter at have kigget på forskellige glas, både i butikker og rundt omkring på nettet, er jeg begyndt at falde lidt for det her glas, eller noget i den stil:
Det her er et Spiegelau-glas, men der findes andre over samme variation. Et lidt smallere glas, måske lidt mere elegant? Og helt sikkert en smallere åbning til at koncentrere duften. Jeg begynder at synes det er ret pænt, og måske man skal til at anskaffe sig nogle?

Der er jo også dem der taler for at man har forskellige glas til forskellige typer vine. Hmm.. Det her er ved at blive kompliceret. Byd gerne ind med egne tanker om vinglas, eller hvis du selv synes du har det perfekte glas.

6 kommentarer:

  1. Ja – har jo selv samme glas og syntes ligeså de er fantastiske. Det er lykkedes mig at smadre 2-3 stykker, men det er faktisk pæææænt svært. Yders holdbare glas som kan tåle lidt af værd. De virker mig lidt mere robuste end mange af Spiegelau’s glas.

    Alle Michelin-restauranter jeg har været på bruger Spiegelau glas. Inkl det seneste besøg på Kiin-Kiin. Dette var dog nogle ret underlige vinglas. Både rød og hvid lignede til forveksling vandglasset. De var bare lidt større. Det var måske meget sjovt – man kunne sangens ilte vinen i glasset, og det var behageligt nok at drikke af, men jeg vænnede mig aldrig rigtig til det.

    Måske er jeg konservativ anlagt. Jeg gider ikke skruelåg og vinglas uden stilk. Lad mig nu være bare lidt til pænt brug – bare sådan en gang imellem :-).

    Nedenstående billeder har jeg fundet på en tilfældig hjemmeside. Dog kan man se hvordan glasne så ud.

    http://www.snakvin.com/BB3/viewtopic.php?f=4&t=2712

    SvarSlet
  2. Ja, de der glas fra Kiin Kiin har jeg også godt se, og jeg fatter dem heller ikke. Der er jeg helt sikkert klassisk anlagt.
    Men angående skruelåget er jeg ikke nær så konservativ. Jeg er helt med på at der er noget særligt over at hive en prop op af en flaske, men der findes absolut også fantastiske vine med skruelåg. Så jeg synes næsten det er for megen vinsnobberi hvis man afskriver en flaske bare på grund af et skruelåg ;)

    SvarSlet
  3. Jeg må heller lige rette mig selv. Havde bare lige lyst til at brokke mig lidt :-). Er faktisk stor stor tilhænger af skruelåg til vin.

    Det anslås, at mellem 5-7% af alle vine lukket med korkprop, er syg af prop. Da jeg var i Italien sagde ham manden på vingården, hvor vi boede, at tallet var oppe på 9%.

    Det jo vanvittigt!! Det svarer til at hver tyvende mælkekarton du får slæbt hjem fra supermarkedet er sur og klumpet. At batteriet på hver tiende mobiltelefon er ubrugeligt osv osv.

    Min Italienske vinmand sagde ligeså at skruelågets tvivlsomme image i befolkningen ville mindske salget af vinen, og skruelåg derfor blev valgt fra.

    Han sagde dog også at skruelåg ER vejen frem. De er sikrere og generelt en klar fordel. Vinen bevarer sin friskhed og kvalitet. Alt det romantiske ved at åbne en vin med korkprop, må man så tænke sig til.

    Men nu er Franskmænd og italienere jo begyndt at lave gode vine som papvin…og det er SLET ikke romantisk. Men jeg har stadig svært ved at se Frankrig skulle gå over til skruelåg. Tror bestemt det ville mindske salget i deres eget land.

    Der er også noget med iltningen af vin. Nogen siger at kork er skruelåg overlegen. Andre siger at man nu godt kan lave skruelåg der ligeså ilter vinen. Dette ved jeg dog ikke noget om. Der må googles :-).

    SvarSlet
  4. Dejligt med nogle tal. Tak for det Palle :) jeg tænkte selv at finde procenter på antallet af flasker med propfejl, men nu har du gjort det.

    Antallet chokerer også mig, og man kan undres over at udviklingen imod skruelåg ikke går stærkere, men jeg tror du har fat i nogle af de rette årsager.

    Når nu du selv nævner hvordan flere siger at skruelåget er korkproppen overlegen, men at man mister den romantiske del af at proppe en vin op ved skruelåget, så får jeg næsten lyst til at kaste tanken om plastpropperne ind i debatten. De der hvide nogle man ser på enkelte vine. Har de samme værdi/skavanker som korkproppen (de kan ikke sådan lige tørre ud), eller nærmer de sig skruelågets "sikkerhed"? Måske DET også skal googles :)

    SvarSlet
  5. Jeg har googlet!!

    Der står faktisk ikke så meget om fordele og ulemper ved plastikpropper. Dog har jeg fundet dette:

    Ved plastikprop er det ligegyldigt, om flasken står op eller ligger ned, da plastikken ikke er afhængig af fugt for at stemme ud i flaskehalsen. Til gengæld lider de fleste plastikpropper under det problem, at de meget let tager luft ind, når temperaturen svinger bare en lille smule. Derfor er holdbarheden under plastik som tommelfingerregel begrænset til et år fra din købsdato – ud fra den betragtning at vinen er flasket kort tid før, den har ramt detailbutikkens hylder, og at butikken har en rimeligt hurtig rotation af flasker.

    Interessant – interessant.

    Nedenstående er fra Laudrup Vin og det er meget spas det der står med iltningen af vinen igennem kork-proppen. Det vidste jeg ikke….

    Men hvad med holdbarheden af vinene? Og vil de udvikle sig lige så godt i flasken, som når den er forsynet med kork? Ca. 95% af alle vine bliver drukket inden for samme år de købes. Udviklingen af en vin sker både med og uden ilt. Det er fejlagtigt at tro, at vinen skal ånde gennem korkproppen. Hvis en prop er utæt, så forgår vinen. Vinen udvikler sig med den ilt, der er i flasken - og det er rigeligt. Tværtimod viser forsøg og testsmagninger, at vinen holder sig bedre og længere, hvis flasken er forsynet med skruelåg frem for kork.

    Imorgen (fredag) er jeg denne site utro, ved at tage til ølfestival. UHØRT!!

    Men fortvivl ikke. Bryggeriet Mikkeler laver en stout der har lagret på rødvinsfade i ½ år, og en India Pale Ale der har lagret på Hvidvinsfade (Chardonnay) i 1 år, hvilket skulle give den en frisk smag. Jeg vil stå forrest i køen til disse øl og jeg glæder mig. Skriver om dem i løbet af søndagen.

    SvarSlet
  6. Rigtig rigtig interessant googles du har lavet der. Især det om plastikpropperne. Det er da klart værd at notere sig.

    Angående prop vs. skruelåg, og udsagnet du fandt om at skruelåg er bedre til vine der skal holde, så mindes jeg at have læst en interessant pointe. At skruelåg stadig er så ungt et fænomen, at man ikke endnu kan sige hvad det vil gøre for/ved en vin der skal gemmes 20-30-40 år før den rigtig når sit fulde potentiale. Interessant synes jeg.

    Interessant synes jeg også det lyder med de øl du skal smage. Jeg er jo også selv en sucker for øl (og kan ofte stå i dilemmaet om det er en flaske vin der skal knappes op, eller om man skal tage en god øl), så det er for en kort bemærkning ok at du tjekker øllet ud ;) Sørg ENDELIG for at give en tilbagemelding på hvordan øl lagret på vinfade smager. Ser meget frem til at høre om det.

    Selv vil jeg nappe mig en god flaske vin en af de kommende dage. Forvent et indlæg om den.

    SvarSlet