lørdag den 21. maj 2011

Hvad siger folk om Cloudy Bay Sauvignon Blanc?

Ja, spørger man folk på Cellartracker, så siger de at den er ay'ok. Selv ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene, og det er der to årsager til. For det første har jeg aldrig smagt den, og for det andet har jeg aldrig lært at værdsætte hvidvine. Det sidste bør jeg prøve at arbejde på, men de har bare aldrig smagt mig. Ydermere kan jeg ikke lide fisk (på nær fiskefrikadeller og fiskefingre), hvilket det lader til nærmest er obligatorisk mad til hvidvide. Måske nogle kan anbefale vinen, som med det samme åbner mine øjne, og som samtidig kan drikkes uden fisk som tilbehør?

Nå, men hvorfor så dette indlæg om en vin jeg aldrig har smagt? Jo, mens jeg skriver dette, sejler min ven Palle rundt et sted i det danske farvand med båden fuld af hummer og Cloudy Bay Sauvignon Blanc (måske bare en enkelt hummer eller to, og så en flaske CB), og jeg er meget spændt på at høre hvordan vinen smagte. Og om det måske er hvidvinen til at vinde mig over.

Så når Palle kommer hjem forventer jeg en fyldig anmeldelse af vinen. Imens kan andre jo byde ind, enten hvis de har smagt Cloudy'en, eller hvis de kan anbefale den helt rigtige hvidvin til at få mig til at se lyset.

4 kommentarer:

  1. Så er jeg tilbage efter et par dejlige dage ude på havet!

    Cloudy Bay har jeg stiftet bekendtskab med et par gange nu. Har smagt deres Chardonnay (fra 2 forskellige årgange), Pinot Noir og nu deres flagskib Sauvignion Blanc.

    CBs Sauvignion Blanc blev vældig populær da de klassiske franske fyrtårne blev slået af banen i blindsmagning. Ligeså har de med deres Chardonnay slået mange burgundiske stoltheder. Robert Parker klappede i sine hænder, og sådan noget vækker opsigt og sender prisen op af.

    Dog syntes jeg ABSOLUT at det alle gangene har været prisen værd. Jesper Hansen er pt ikke så glad for hvidvin. Vil denne her Sauvignion Blanc ændre på det ? Jeg ved det ikke! Personligt er jeg også mere en rødvinsmand, og jeg drikker da også væsentlig mere rød end hvid. Jeg tror ”trikket” er, at hvis man skal lære at forså de hvide, så må man op med min. 150-200 kr.

    Jeg kan godt finde gode rødvine til 60-150 kr, men med hvide syntes jeg tit det bliver vandet, kedeligt og uden charme.

    Har netop været på den thailandske restaurant Kiin-Kiin, hvor jeg fik 6 forrettet med tilhørende hvidvine. Det var Riesling og Gewurztraminer, og de var mindblowing gode! Fik ligeså en Californisk fadlagret Chardonnay på Kokkeriet sammen med gutterne. Det var en ren meditationsvin, som sagtens kunne drikkes uden noget mad (fisk) til. (finder lige ud af hvad den hedder)

    Gårdagens Cloudy Bay skal helst have selskab med nogle lette friske fiskeretter, noget brød og asparges.

    Duften er UTROLIG tropisk. Har aldrig oplevet noget tilsvarende. Dog er det alligevel på en yderst behagelig måde. Jeg/vi duftede til vinen i 3-4 min før vi tog en tår af den. Der er sommerlige noter og en blid smag af passionsfrugt, og frisk ananas. Har en eftersmag af basilikum og alkoholen kan fornemmes på en dejlig balanceret måde.

    Jeg har tit undret mig over vinanmeldelser der brugte ord som elegant og sprød, men det giver fuldstændig mening når man drikker dette glas. Den ER elegant (og det betyder altså ikke kedelig). Det er den er sprød, tror jeg skyldtes at den bliver lagret på ståltanke. Den der fede og krydret smag en Chardonnay f.eks kan få via egetræ, er fuldstændig væk i denne vin. Det er som om det bare er saften fra druerne og ikke så meget andet pjat.

    Vinen er med i 1001 vine du skal smage før du dør, og det er jeg nok enig i. Tvivler stærkt på jeg smager over 1000 som jeg syntes er bedre :-).

    SvarSlet
  2. Fantastisk kommentar. Lyder som om det var en suveræn aften i havde i går på båden, ikke mindt på grund af den gode CB.

    Jeg er tosset med at du begynder bruge ord som sprød og elegant, og at du endda kan finde dem i vinen du drikker. Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: Vi må snart sætte os med et par flasker god (rød)vin, og sætte ord på hvad vi smager.

    SvarSlet
  3. Du skal prøve denne hvidvin - den behøver du ikke mad til. Fik den på Kokkeriet, og vi alle var helt tosset med den.

    http://www.wine.com/V6/Bogle-Chardonnay-2009/wine/106316/detail.aspx

    Kan ikke huske hvor, men der en en dansk site hvor den kan købes - der må lige googles. Dejlig vin til 200 kr.

    SvarSlet
  4. Det noteres. Tak for det :) Lyder ganske interessant, især hvis vi kan finde den danske forhandler. Vejret er jo til at slubre sådan en flaske ;)

    SvarSlet