tirsdag den 10. maj 2011

Hvorfor denne vinblog?

Denne blog er som udgangpunkt et egoistisk projekt. Jeg skriver ikke for at lærer andre noget, og heller ikke for at give indsigtsfulde smagsnoter videre (ville jeg ønske jeg kunne, men det er jeg slet ikke dygtig nok til. Det vender jeg tilbage til om et øjeblik). I stedet har jeg startet den af følgende tre årsager:

1. Jeg har i længere tid savnet et sted at samle nogle af mine tanker omkring de vine jeg køber og drikker, og om andre vinrelaterede oplevelser jeg har. Derfor er det mit håb at denne blog kan blive et sted hvor jeg kan få "afløb" for mange af de tanker (Gud hvor passer bloggens navn egentlig fedt til dette punkt).

2. Jeg har fået en lidt "dårlig vane" med at købe langt mere vin end jeg egentlig finder tid til at drikke, og jeg håber at jeg med denne blog som pressionsmiddel, får gang i at drikke og nyde vin lidt oftere. Jeg håber at kunne gå fra kun at åbne en flaske når kæresten og jeg skal have en hyggeaften ("skal vi ikke lave lidt god mad og drikke en god flaske vin på lørdag?"), til at kunne drikke lidt vin i hverdagen, selvom det så må betyde at en flaske bliver drukket over et par dage.

3. Sidst men ikke mindst, håber jeg at jeg med tiden kan udbygge mit kendskab til vin, og at jeg kan blive bedre (meget bedre) til at sætte ord på de vine jeg drikker.
Lige nu begrænser mit vinordforråd sig til "den smager af æbleskræl", "jeg kan smage peber" og "jeg kan dufte køleskab". Indeholder en vin ikke egenskaber der passer til et af disse tre udsagn, hensættes jeg til mit sekundære vinordforråd. Det der indeholder udtryk som "meget frugtet, hva?", "den er meget krads" og "sikke med tanniner" (den sidste burde måske retmæssigt høre med til mit primære, og imponerende præcise ordforråd).
Pointen er, at jeg gerne vil blive bedre til at sætte ord på det jeg ser, dufter og smager, og jeg håber tanken om denne blog, vil få mig til at øge mit fokus for at blive bedre.

Har du læst ovenstående, vil du også forstå, at de ting jeg i fremtiden skriver om de vine jeg drikker, ikke nødvendigvis giver megen mening for andre. Gå for guds skyld ikke ud og køb en vin, bare fordi jeg har sagt "den smagte godt. Både af frugt og alder", for hvad ved jeg?
Men giv mig lidt tid, og lad os se om jeg ikke bliver bedre. Og har du selv drukket noget af det jeg drikker, så skriv endelig en kommentar til mig. Jeg er sygt nysgerrig efter at høre hvad du tænker.

Nå, nok om dig. Tilbage til hvad jeg har af tanker.

4 kommentarer:

  1. Hej Jesper

    Spændende vinblog. Jeg kan godt lide dit koncept, og dine vintanker er iderige. Derudover kan jeg godt lide, at du har valgt en karakterskala, som ikke er Robert Parker/The Wine Advote-inspireret.

    Jeg glæder mig til at læse mere fra dig. :-)

    Hilsner fra Druerne.dk

    SvarSlet
  2. Hej Jesper

    Fed blog med meget personlig profil. Af en eller anden grund har den været under min radar, men nu er du noteret. Jeg har "zappet" lidt rundt og nydt et par af dine tanker. Vil helt klart følge med i fremtiden.

    Hyg dig

    Frederik VinKreutzer.dk

    SvarSlet
  3. Hej Frederik

    Tak for de søde ord, og fedt at du "fandt mig" :)
    Jeg har ikke været i gang så længe, så det giver god mening at jeg flyver under mange folks radar. Det gør mig nu heller ikke noget ;)

    Rigtig god efterårsferie,
    Jesper

    SvarSlet
  4. Hej Jesper
    Fint koncept omkring din blog.
    Angående vinblogs kan jeg da lige supplere med min egen Vintjekkeren.dk
    Den henvender sig primært til begyndere men 'eksperter' er også velkomne naturligvis.
    Du kan læse mere om den på forsiden. Håber du kan se potentialet i den og vil tilføje den :-)

    // Joseph A. S.

    SvarSlet