torsdag den 10. maj 2012

Tillykke - bloggen fylder 1 år

Tænk engang, i dag er det bloggens 1 års fødselsdag - og så endda på minuttet (bare tjek hvis du ikke tror på mig). For jer der læser med fra tid til anden, føles det måske ikke som noget særligt, men for mig er det en dejlig milepæl at få rundet.

Da jeg startede bloggen op havde jeg på en anden blog læst hvordan mange blogs bliver startet op i en iver for at dele alt og intet med omverdenen, men efter to-tre måneder falder denne iver, for til sidst at blive en død blog som indehaveren for længst har forladt. Jeg var derfor selv spændt på om jeg kunne holde denne blog i gang, eller om jeg også ville miste interessen efter en tid.

Men heldigvis har denne blog ikke kun handlet om at dele tanker og smagenoter med andre, men i lige så høj grad om at gemme disse tanker til mig selv, og dette egennyttige fokus har måske været med til at holde mig kørende. Det har i hvert fald været sjovt, og jeg kan nu mærke at bloggen er blevet en del af min hverdag. Jeg elsker at skrive herinde, og med tiden er der faktisk også begyndt at komme gang i kommentarerne til mine indlæg. Den del elsker jeg, og det er derfor noget jeg håber vil fortsætte - bliv endelig ved med at skrive.

Men, men, men. Man kan ikke holde fødselsdag uden at der også skal komme gaver på bordet, og det har jeg selvfølgelig tænkt på. Dem der har læst med i ugens løb vil vide, at jeg i mandags var forbi vinhandleren Smalle Vine for at købe nogle vingaver med hjem, men den gang kunne jeg ikke fortælle hvad jeg købte. Ser I, det var jo en gave til bloggen, og da den først har fødselsdag i dag, måtte jeg vente med at afsløre de nye vine. Men her er de. Stort tillykke, blog.

Hvad er det så for nogle frække vine bloggen har fået i gave? Altså, de er alle australske, og de to til venstre er fra huset Killibinbin. Den første hedder Scaredy Cat og er lavet på 69% Cabernet Sauvignon og 31% Shiraz. Det er så vidt jeg ved husets lille vin, men den skulle vise hvor højt bundniveauet hos Killibinbin er. Den glæder jeg mig til at smage. Den anden vin, også fra Killibinbin hedder faktisk bare Cabernet Sauvignon, og den drue har de basket 100% i flasken. Smalle vine omtaler vinen som noget nær den bedste australske Cab nogensinde, så det bliver spændende at smage - den har i hvert fald noget at leve op til.
Bonusinfo: Killibinbins vinetiketter holder sig alle i Film Noir-stilen.

Den midterste vin er fra huset Some Young Punks og hedder Passion Has Red Lips. Det er en 50/50-blend af Cabernet og Shiraz, og skulle være lidt af en laber lille sag i munden. Ved ikke rigtig hvad det skal betyde, men det er i hvert fald den vin der skal drikkes i dag som fødselsdagsvin (den er faktisk allerede åbnet. Mere om det senere).
Bonusinfo: Some Young Punks vinetiketter holder sig alle i Pulp-stilen.

De to sidste vine er fra huset Vinaceous og er lidt satsede. Den første af dem hedder Red Right Hand og er en blanding af 79% Shiraz, 16% Grenache og 5% Tempranillo. Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at købe denne vin, for jeg mindes at have læst på Cellartracker at et blend af disse druer var ikke en succes. Men altså, jeg har før drukket 100% australsk Tempranillo, så at den drue er med i et halv-klassisk blend rører mig ikke, og ham den flinke fra Smalle Vine fortalte mig at det var et brag af en vin. Jeg siger aldrig nej til et brag.

Den sidste vin fra Vinaceous hedder Raconteur, er en 100% Cabernet Sauvignon, og er 100% købt hjem p.g.a. navnet. Bandet The Raconteurs er bare hamrende gode, og min tanke er at denne vin skal drikkes sammen med min gode vin-ven Palle samt snus-Frank. Jeg mindes stadig da Frank og jeg stod i et lille tætpakket telt på Roskilde og hørte måske den fedeste Roskilde-koncert med lige netop The Raconteurs.
Jeg kan snildt forestille mig en god aften med høj musik, og Palle, Frank og mig der deler denne vin.
Bonusinfo: Vinaceous vinetiketter holder sig alle til Burlesque-stilen.

Se, var det ikke noget af en fødselsdagsgave? Jeg glæder mig til at drikke mig igennem alle vinene, selvfølgelig i selskab med bloggen, og I skal selvfølgelig alle sammen nok få lov at høre om hvordan gaven så var. Endnu engang tillykke til bloggen, og lad os så se frem til endnu et godt og sjovt år i selskab med hinanden.

Skål!

8 kommentarer:

  1. Stort tillykke med hende! (Går ud fra det er en hende…..det plejer biler og både jo at være).

    Jeg husker det som i går hun blev født. Målet for de næste par år, må være at få samme store flotte rødvinstud som vores allesammens Søren Frank.

    Bortset fra det, så har vi hermed en date ang. Raconteur. Lyder dejligt. Men det gør Red Right Hand jo også. Det er jo et konge-nummer fra min bedste ven Nick Cave (som jo også er fra Australien). Og efter som jeg har familie i Australien og været der et hav af gange, burde jeg måske også være egnet til at skulle drikke den?!? Det må du lige overveje :-).

    Flotte er flaskerne i hvert fald – håber smager følger med.

    Hurra hurra!!!

    SvarSlet
  2. Tillykke til den fine blog og hvilken fin gave hun har fået, det ser rigtig spændende ud!
    Jeg ser frem til at følge med i 2. år, det er altid hyggeligt og inspirerende at kikke forbi:)

    God weekend til alle:-)

    SvarSlet
  3. Jeg har nu aldrig rigtig tænkt bloggen i køn - mere som en god ven, så for mig er den nok bare "blog". I andre må dog kalde den hvad I vil ;)

    Men Palle, at mødes til en enkelt vin er jo helt åndsvagt, så vi åbner selvfølgelig begge vine. Invitationen er hermed givet :) og flotte, ja det er de helt bestemt. Vi tester dem ud ved lejlighed.

    Og Alex, tak for de pæne ord. Glæder mig til at komme i gang med år to.

    Rigtig god weekend.

    SvarSlet
  4. Ja - stort tillykke. Må bloggens andet år blive året, hvor du ser lyset i god Pinot :)

    SvarSlet
  5. Også tillykke herfra omend man da bliver en smule nervøs for dit velvære når man betragter frekvensen af indlæg og overvejer hvad der skal køres indenbords for at skaffe stof til bloggen:)

    Jeg er måske umiddelbart lidt skeptisk over at udvælge vin på baggrund af musikalske præferencer, men det ser sgu spændende ud og jeg er i øvrigt meget enig med PJ i at Nick Cave og Jack White mikser udemærket.. Glæder mig:)

    SvarSlet
  6. Hej Nanna

    Tak for det :) ja, jeg håber jo også det bliver året hvor Pinoten åbenbarer sig for mig. Fingers crossed.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  7. Kæreste Frank

    Udspringer din skepsis netop ikke bare af at du aldrig har forsøgt dig at vælge vin på baggrund af musikalsk præference? Ok, det har jeg så heller ikke, men en gang skal vel være den første - og så blev de altså rost, vinene. Ser frem til at smage dem sammen med dig og Palle ;)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
    Svar
    1. Så gik min vej endelig forbi Smallegade 22. En fantastisk lille butik og hyggelig vært. Fik et par lækre ting med hjem. Bla. mangler vi jo stadig at overbevise dig om pinot noir's fortræffeligheder og der er nu kommet en ny flaske på bordet. "The Pinot Project" opkøber dyr Pinot der ikke kan sælges pga finanskrisen og laver deres eget blend som derefter sælges til en meget favorabel pris.. prøversmager lige og så inviterer jeg på et lille glas, hvis det er noget værd:)

      Slet