søndag den 20. maj 2012

Castelluccio Massicone 2007

Nogle gange forundres jeg simpelthen over, hvordan anmeldere kan flippe fuldstændig åndsvagt over en vin, som jeg efterfølgende slet ikke får samme glæde ud af - sådan en vin er Castelluccio Massicone 2007.

Bladet Gastro gav denne vin intet mindre end 6 ud af 6 stjerner, og med en beskrivelse som en Super-Romagner, regionen Emilia Romagnas pendant til en Super-Toscaner (Emilia Romagna er naboregion til Toscana), var jeg delvist solgt - jeg er nemlig ganske glad for Super-Toscanere. Vinen blev i første omgang (efter Gastros anmeldelse gætter jeg på) revet væk, og da den kom på lager igen, blev jeg nødt til at købe mig med ind i oplevelsen.
Det der i sidste ende fik mig til at handle, var Gastros anmelders beskrivelse af at den blandt andet kombinerer "...enebær og kirsebær, tobak og brolæggerens arbejdsplads...".
WTF? Brolæggerens arbejdsplads? Det blev jeg simpelthen nødt til at smage. Nåh ja, og hvis jeg kan finde en fantastisk næsten-super-toscansk vin til 119 kroner, ja så er lykken jo gjort.

Vinen er selvfølgelig italiensk, og er lavet på 50% Cabernet Sauvignon og 50% Sangiovese. I glasset fremstår den mørk bordeaux, med en fin klarhed, men her stopper også det, for mig, nemme ved den her vin.

Duften havde jeg det underligt svært med - den kastede ikke noget klart efter mig. I smagen var den underligt mild med en halvtynd fylde, men dog med en kraftig syre. Dette efterfulgtes af et lille pift sødme i munden, efterfulgt af en nærmest gruset fornemmelse. Mon det er den fornemmelse Gastro beskriver som brolæggerens arbejdsplads? Generelt set synes jeg ikke at der var sindsygt meget smag, og eftersmagen var også slap.

Heldigvis er det her, igen, en vin der ændrer karakter efter nogle timer. Senere på aftenen, og dagen efter da jeg gensmager det efterladte i flasken, er det en noget bedre vin. Den har samlet sig mere, syren har lagt sig, og der træder klare noter af tobak og eg ind. Den bliver klart mere behagelig, men aldrig det jeg måske havde håbet på - lidt kraftigere i det, med lidt mere jordede muld-noter, måske lidt læder og kraftigere fad.

Alligevel vil mange sikkert nyde Castelluccio Massicone, som fås til 119 kroner hos Atomwine. Selv lander jeg på et lille C.

Karakter: C (et lille et)

9 kommentarer:

  1. Hej Jesper.

    Jeg købte selv denne flaske efter den sindsyge anmeldelse, det lød bestemt som et spændende fund til pengene.. Og så kan jeg ikke sige nej, jeg MÅ prøve:-)
    Men jeg er også blevet skuffet mange gange og ikke mindst forundret over hvorfor der skal øges en ekstra opmærksomhed på en bestemt vin, som måske ikke helt har fortjent det. Det positive i det er at jeg nu har lært at Søren Frank og jeg ikke har samme smag, hvad vin angår:)
    Så dit indslag gør ikke min nysgerrighed mindre om denne vin:) Jeg må se at få den smagt.
    Jeg tror mine forventninger er blevet større efter min sidste oplevelse af en Gastro anbefaling, nemlig "Lyeth Pinot Noir" som jeg synes er et hæderligt glas Pinot og så er det jo fedt at hoppe på og prøve.
    Fortsat god søndag..
    MHV.
    Alex.

    SvarSlet
  2. Hej Alex

    Held og lykke med vinen - glæder mig til at se hvad du synes om den. Håber du vender tilbage med en kommentar :)

    Lyeth Pinoten var jeg også fint tilfreds med. Har skrevet en smagekommentar til den nogen tid tilbage.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Ja, hvor kan der være stor forskel i opfattelser. Jeg er selv helt vild med denne Massicone og giver her Gastro helt ret. Omvendt er jeg lodret uenig med Gastro's 6 stjerner til HJ Hansen vinen Dois Vales 2010, Seis Quintas Martue, som jeg alene gav 1 thumbs up. Hvor er livet dog vidunderligt nuanceret.
    Vh Ulrik

    SvarSlet
  4. Hej Ulrik

    Det er helt sikkert skønt med nuancerne, og dejligt at vi vindrikkere og -nydere både kan inspirere hinanden, men også åbne hinandens øjne for hvor forskelligt vin også kan være, ift. hvad vi måske normalt drikker.

    Men det ER nu også rart hvis der er nogle anmeldere man generelt føler sig enig med - så man netop ikke står med en vin der har fået topkarakter, som bare ikke smager en ;)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  5. Helt enig med din opfattelse af hypede anmeldelser. Jeg var forbi Atomwine en dag og tog den sidste flaske på lager med hjem. Bragte den med i vinklubben til italiensk tema, for denne ville helt sikkert spænde ben for alle de andre. Jeg pralede jo vidt og bredt om at denne super-toscaner ville være aftenens vinder. At den så gik hen og blev aftenens anden dårligste flaske, gjorde det jo blot pinligt. Jeg tog ét glas af den og drak de andres vine i stedet. :-)

    SvarSlet
  6. Hej Kim

    Jeg håber og tror at anmeldelserne ikke er hypede, men bare et udtryk for at anmelderen har en anden smag end jeg. Men det gør jo absolut ikke ærgrelsen mindre når man sidder med købet i glasset, og må sande at den kæmpe oplevelse der har været andre forundt, bare ikke kommer til at ramme en. Og når man så, som du, får smurt ekstra tykt på, så gør det jo decideret ondt ;) Godt der var andre vine du kunne muntre dig med, og et eller andet sted rart at se at det ikke kun er mig der ikke helt forstår den her vin.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  7. Hej Jesper

    Har netop fundet din blog, og sidder og læser den, finder det spænende at din oplevelse med vinen stemmer ret godt overens med hvad jeg noterede mig da jeg drak den .
    Heldigvis kendte jeg ikke til Gastro's anmeldelse.

    Flemming

    SvarSlet
  8. Hej Flemming

    Dejligt med en ny besøgende - håber du finder vej forbi igen ;)

    Det var en underlig vin, og jeg forstår stadig ikke hvordan Gastro kunne flippe sådan over den. Jeg tillod mig faktisk at give den i gave til en ven, for måske var det bare mig den ikke lige ramte - den gave blev han ikke glad for, så vi er åbentbart mange der ikke blev overbevist.

    Tak for kommentaren - det er altid dejligt når folk blander sig i skriverierne.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  9. 😁 Sidder med helt samme oplevelse af 2011 årgangen. Og nedsat fra 169 til 75, hvor galt kan det gå.
    Tjah, jeg har åbnet en anden.

    SvarSlet