torsdag den 24. maj 2012

Glaymond "ASIF" Cabernet Sauvignon 2009

Endelig blev det sommer og høj sol, og i den anledning tog min lille familie samt min mor og far i Frederiksberg Have i søndags. Frederiksberg Have er en skøn grøn oase på Frederiksberg, med masser af græs, træer og vand, og er det perfekte sted at slippe væk fra byens støj og larm.

På sådan en tur, i sådan en varme, giver det god mening at medbringe en kølig flaske rosé, eller måske en flaske perlende og frisk hvidvin - ja, i yderste konsekvens måske endda en let Pinot Noir. Og hvad valgte jeg at slæbe med? En tyk og fed australsk Cabernet der nærmest klistrede glassene til. Oh Jebus.

Måske kunne jeg have tænkt mig lidt bedre om, men jeg havde virkelig set frem til at få smagt den her vin, så jeg lod på ingen måder fornuften råde.

"ASIF" er lavet af den unge australske vinkomet Damien Tscharkes, og er lavet på 100% Cabernet Sauvignon fra Barossa Valley - efter sigende på årgangens bedste druer. Vinen har ligget på delvist nye franske fade i 24 måneder, og hvad er der så kommet ud af det?

Det skal siges at vinen nok blev drukket en del grader for varm, men på trods af det, var det intet mindre end fantastisk. Der var fuld kraft på den fede varme, sol og solbær, og jeg fik klare associationer til Mollydookers vine. Samme fylde, fedme og kraftige smag.
Det er selvfølgelig en stil man skal være til, for her er på ingen måder tale om finesse, elegance eller underspillede noter. Der er ikke høj syre og stramme tanniner, men derimod godt med frugt og læskende fylde. Men er man så til det, og det er jeg, så har man med Glaymonds "ASIF" en rigtig god flaske vin.

Vinen forhandles af Atomwine til en pris på 119 kroner, hvilket er en helt fantastisk pris, når man tænker på at indtrykket minder meget om Mollydookers "billige" vine, som går for 159 kroner.
Jeg ser virkelig frem til at gensmage denne vin under mere "korrekte" forhold, men alligevel må smilet på mine læber i Frederiksberg Have, holdt op imod prisen, kaste et B af sig på karakterskalaen. Gensmagningen må så se på om vinen helt kan bære det.

Karakter: B

2 kommentarer:

  1. Sjovt valg til lejligheden, men ud fra din reaktion lyder det til at have været det helt rette valg.

    Havde en Schramsberg Blanc de Blancs med i Frederiksberg have i fredags. Også en stor succes. Vin smager bare bedre i godt vejr og godt selskab :)

    SvarSlet
  2. Ha ha ja, det var sgu et lidt skørt valg, men nogle gange har jeg bare lyst til en bestemt smag, og så kigger jeg ikke så nøje på vejret ;)

    Dit valg lyder lidt mere logisk, og så har du evigt ret i vejret og det gode selskabs værdi ift. nydelsen :D

    Hilsen Jesper

    SvarSlet