mandag den 14. maj 2012

Spansk smagning i fredags

I fredags var der vinsmagning på mit arbejde - to af mine kolleger afholder årligt en rigtig fin smagning, hvor de sætter sig godt ind i sagerne, og prøver at præsentere lidt af hvert for os andre. Denne gang var der fokus på Spanien, noget jeg sætter stort pris på, da det er et vinland jeg selv er ved at åbne øjnene op for.

Sidste år tog jeg mit eget vinglas med, fordi mit arbejde har så usandsynligt dårlige vinglas, og det var ikke bare blevet bemærket, men blev også kommenteret til smagningen i fredags. Og ikke nok med det, så var der blevet handlet på baggrund af det. Der var nemlig fundet økonomi til at indkøbe rigtigt lækre Spiegelau-glas til lejligheden, og der er altså en verden til forskel, om man drikker vin af sådan et, eller sådan et lille færge-ballonglas.

Nå, men inden jeg kommer alt for godt i gang, og får det til at lyde som om at der kommer en masse indtryk fra aftenen, så lad mig krybe til korset og afsløre at jeg har dummet mig. Tænk jer - på vej hjem med bussen er jeg kommet til at tabe mine smagenoter ud af min lomme, så jeg aner ikke hvad jeg drak, eller hvad jeg synes om det. Dog kan jeg komme med nogle generelle kommentarer.

Spanien er et spændende vinland, og der kommer meget forskellige produkter derfra, alt efter hvilken region man kigger mod. Det der nok begejstrede mig mest, var to vine fra henholdsvis Rioja og Ribera del Duero, og som jeg har oplevet før var det vinen fra Ribera del Duero der imponerede mig mest. Faktisk er det nok den region jeg skal have udforsket lidt mere - findes der mon gode vine derfra som ikke er lavet på Tinto Fino (Tempranillo)?

Sidste vin vi fik var faktisk aftenens dyreste (omkring 220 kroner tror jeg), og var en sherry. Det pudsige ved den var at den var kulsort, og både i udseende og smag var det ren portvin. Måske var fylden bare en grad tyndere, men jeg ville have taget 100% fejl i en blindtest. Jeg skal være ærlig at sige at jeg ikke var vild med den, for den var så hamrende sød, at det var mig umuligt at få den drukket op. Måske jeg skulle have spist kage eller drukket kaffe til. Det gjorde alle andre, men jeg var faldet i en hyggelig snak med en kollega, så så langt nåede jeg aldrig.

Samlet set var det en rigtig hyggelig aften med rigtigt gode vinoplevelser, og jeg er kun blevet bekræftet i at der skal drikkes mere spansk vin. Det ved jeg heldigvis at min gode vinven Palle, intet har imod.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar