mandag den 7. maj 2012

Muhr-van der Niepoort Spitzerberger 2006 gensmagt

Bededagsferien er vel overstået, og bød på en enkelt dag med rigtig godt vejr, og flere dage med god vin. Vi var taget med svigerforældre  op til Odsherred for at besøge mine forældre, og sådan en tur kræver jo at man medbringer lidt vin.

Vejret var godt den første dag, og da jeg havde regnet ud at vi ville ende på terrassen, havde jeg taget denne østrigske vin med. Jeg har smagt den før, men var dengang ikke ovenud begejstret, men efterfølgende har jeg tænkt at som terrassevin ville den måske slet ikke gøre det så dumt endda. Druen er Blaufränkisch og skal efter sigende give meget elegante vine - lidt i stil med Pinot Noir, og den form for lethed er måske slet ikke så dum på en varm dag, i solen, på en terrasse.

Vinen var klar rød, og kunne visuelt godt minde om en Pinot Noir - en sammenligning der giver genklang i flere af vinens udtryk. Duft og smag kan helt logisk sammenlignes med Pinot Noir, dog uden den krystalklare skarphed som jeg synes Pinoter ofte har. I duft og smag var der tydelige noter af jordbær, citrus, syre og fad, og med lidt tid i glasset udvikler vinen sig ganske meget - klart til det bedre. Det endte med at være en ganske fin vin der passede perfekt til en tur på terrassen, og selvom den ikke besider Pinot-druens lethed, var det helt klart derhen af. Pinot-lovers bør give Østrig en chance (og den var til dig, Nanna).

Jeg købte i sin tid vinen hos Atomwine, til en pris på 219 kroner flasken, men kan se at den ikke længere er på deres hjemmeside. Om den kan opdrives mere ved jeg ikke, og man kan også diskutere om prisen er for høj (det gjorde jeg ved sidste smagning), men min holdning til vinen har helt sikkert ændret sig siden jeg sidst smagte den. Måske jeg det sidste års tid har haft vinoplevelser nok til at jeg bedre kan rumme vine som denne, eller måske er Pinot-udtrykket ved at vinde ind på mig. Lige meget hvad, så var det et fint glas vin, og skal have karakteren C. Et klart spring fra sidste års D+.

Karakter: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar