onsdag den 9. maj 2012

Ara Composite Pinot Noir 2009

Det er snart ved at være en gammel nyhed at vi havde svigerfamilien med op til mine forældre i Odsherred her i weekenden, og ud over mine medbragte vine, havde svigerfar også taget en flaske med.

Han havde i løbet af sidste uge forvildet sig ind i en vinbutik, og efter lidt snak med en ekspedient havde han købt årets "stjernevin". Han fortalte mig at den var fra New Zealand, og min første kommentar var noget i retning af "så må vi bare håbe det ikke er en Pinot Noir". Kommentaren skal forstås i den sammenhæng, at sidst vi smagte New Zealandsk Pinot Noir, var det en ualmindelig dårlig oplevelse - en oplevelse ingen af os havde lyst til at opleve igen.

Men sørme så, det var en Pinot Noir svigerfar havde købt med. Vinen er fra vinhuset Ara og hedder Composite Pinot Noir 2009, og stammer fra området Marlborough - præcis som den dårlige Herringbone Hills. Åh Åh.

Nå, men vinen blev hældt op, og stod som forventet meget klar og lys i glasset. Duften bød på meget klar og skarp citrus, og havde en, tør jeg sige klassisk frugtet Pinot-drue-duft. I smagen trådte citrusfrugten igen tydeligt frem, måske med en lille flig af jordbær, og med en let syre der dominerede mere end tanninerne. vinen havde en sødme idet den ramte tungen, og bød på en mediumlet fylde.

Alt i alt var det et rigtig fint glas frisk frugtig Pinot Noir, som egner sig rigtig fint til den lette friske oplevelse på sommerterrassen. Vinen koster 135 kroner hos H. J. Hansen, men fås året ud til 80 kroner. Det må siges at være et rigtig fornuftigt køb.

Jeg kan mærke at jeg åbner mere og mere op for Pinot-druen, men der skal stadig mere til før jeg falder pladask for den. Aras Composite var en god oplevelse, og jeg kvitterer derfor med karakteren C. Jagten på den gode Pinot Noir fortsætter dog stadig.

Karakter: C

4 kommentarer:

  1. http://vinmunken.blogspot.com/2012/05/backhouse-pinot-noir-2010.html

    SvarSlet
  2. Et bud på en god Pinot, gætter jeg på? Tak for det :)

    SvarSlet
  3. Faktisk er denne flaske Årets Stjernevin i 2012 hos HJhansen-Vin. Har fået en ganske lille smagsprøve i deres forretning i Lyngby og var umiddelbart ikke blow away.

    Med fare for at lyde som en rigtig vin-snop, så syntes jeg ikke Pinot skal koste 80 kr (også selv om den er på tilbud – lur mig om ikke stadig de tjener penge hjem).
    Det er fuldstændig det samme med Barolo og Amarone til under 100 kr. Faktisk er det næsten svært at finde en Amarone til over 100 kr i de danske supermarkeder. Det syntes jeg er synd.

    Det jo absolut ikke fordi det nødvendigvis er tale om dårlig vin. Det smager ofte fint – men det er bare ikke RIGTIG Barolo, Pinot Noir etc etc.

    Personligt vil jeg hellere springe en Pinot til 100 kr over, og købe en i 200-prislejet.

    Men glæder mig til at tage stor fejl i en kommende blindsmagning. Jeg håber så’en :-).

    SvarSlet
  4. Husk nu at settingen betyder sindsygt meget for opfattelsen af en vin, Palle. Men er i grunden enig med dig - der skal penge på bordet før den slags vine bliver rigtigt gode. Og når det så er sagt, så ved vi jo begge godt at der kan dukke vine op til mindre penge som virkelig tager røven på en. Siger ikke at denne vin er i den liga, men den fungerede fint under omstændighederne ;)

    SvarSlet