onsdag den 15. februar 2012

Øv altså. Hvad så med vin nummer to?

På fredag skal vi hjem til vores søde venner Thomas og Charlotte, og det er jo altid en god anledning til at finde lidt god vin frem. Jeg har snakket lidt med Thomas om hvad han kunne være i humør til, og efter vores store franske aften for nogle uger siden, var udmeldingen "alt andet end fransk".

Læsere af indlægget om den store franske aften vil vide, at vi absolut intet har imod franske vine (i hvert fald ikke mere, det fik den aften virkelig ændret på), men Thomas tanke var at det nu kunne være fint at afsøge noget lidt andet. Hans eget bud var Sydafrika (det kan også være virkelig godt), men vi landede på noget oversøisk, hvilket nok bare skal oversættes til "uden for Europa".

Jeg skal have to vine med, og den ene er der styr på, men vin nummer to volder mig problemer. Faste læsere ved at jeg har gang i en jagt på god Pinot Noir, og derfor tænkte jeg at dette var en anledning til igen at smage mig ind på sådan en karl.

Lidt ud af ingenting er jeg endt på at vi skal prøve en flaske Jacuzzi Family Vineyards Pinot Noir Carneros 2010, som jeg har set hos Vinoble til 216 kroner. Og hvilket held, for i dag skulle jeg med familien ind til centrum (KBH) og vinterferie-hygge; så var det jo nemt lige at poppe forbi, og købe en flaske med hjem.

Men ak. Vi kommer ind omkring Dalle Valle hvor Vinoble hører til, og mødes af et skilt med at de er ved at rykke rundt på tingene, hvorfor de har lukket, men at de da åbner i morgen, torsdag. Og ikke nok med det, de åbner også med en række af gode tilbud.

For pokker altså, for jeg kommer ikke ind forbi Vinoble igen inden fredag, så drømmen og tankerne om denne vin må gemmes til en anden god gang. Og ikke nok med det, nu står jeg stadig og mangler den gode idé til vin nummer to.

5 kommentarer:

  1. Mit forslag er at slå op i dit seneste nummer af Gastro på side 79. Her er der en Pinot Noir fra Californien som kan fås i SuperBest.

    Ikke nok med det, så er den ret billig. Den står til 145 kr.

    Og igen....ikke nok med det, så er den rigtig tæt på at få fuldt hus hvad stjerner angår. 5½ ud af 6. De skriver det er en Pinot med MANGE dimensioner. Der er bærsaft, læder, sylte kirsebær og fugtig skovbund.

    Og du og jeg har jo (takket være Nanna) fået en dejlig dejlig Pinot fra USA - nemlig Fess Parker. Så overstående tror jeg er et forsøg værd.

    Gastro siger det er "Et kup til prisen". Køb den og bliv klogere på Gastro og deres anmeldere. Det kunne jo være dejligt hvis man var enig med dem. Så ved man hvad man har at gå efter i fremtiden :-).

    God fredag og hils.

    // Palle Jakobsen

    SvarSlet
  2. P.S - til de læsere der nu ikke har Gastro, så omhandler overstående vinen:
    Lyeth Pinot Nork 2009, Sonoma, Californien, USA.

    SvarSlet
  3. Ah, min kære Palle. Vi tænker alt for ens :) jeg har så sandelig noteret mig ovenstående anmeldelse i Gastro, været i den lokale SuperBest, og sørme om de har valgt IKKE at føre den. Det SKAL bare ikke lykkes med Pinot i morgen.

    Men jeg er helt enig i at ovenstående vin skal prøves, ikke mindst, som du skriver, for at lure sig ind på Gastros vinanmeldere. Og så lyder vinen da helt vildt lækker ;)

    SvarSlet
  4. Men tak for det super gode bud, Palle. Det glemte jeg da lige at sige ;)

    Og hav så en rigtig dejlig weekend. Hils hele familien, hvis der skulle støde flere til hen over weekenden :)

    SvarSlet
  5. Hej igen…
    Jamen jeg måtte så tage en for holdet i denne omgang, og købte (samt drukket) den overstående vin som ikke lykkedes vores kære vinskribent Jesper Hansen. Altså Lyeth Pinot Noir 2009, Sonoma, Californien, USA til 145 kr. Det skulle vise sig slet ikke at være så dumt!

    Startede med at kaste den på min store Spigelau karaffel. Sådan en ung vin har godt af ilt – og masser af det! Efter et par minutter duftede hele køkkenet fantastisk og min gravide kæreste i 10 måned ( :-) ) nærmest råbte ”ÅÅRHH – hvor dufter den fantastisk – jeg skal have et glas….NNUUU!!”.

    Og hvad duftede den så af? Ja – where to start? Kirsebær, skovbund, læder, lakrids, blid vanilie, alkohol, egetræ og mørk creamet choko. I en blindtest (altså med bind for øjnene) havde jeg egentlig nok gættet på en Barbaresco. Men udseendet var ikke til at tage fejl af. Klassisk lys lys Pinot Noir.

    Og smagen? Ja – var lidt bange for at det ville være en solbombe med for meget alkohol (14.5) og for meget marmelade. Men no way!
    Anmelderen fra Gastro brugte et ord i sin 5½ stjernet anmeldelse der hed ”syltekirsebær”. Vidste ikke rigtig hvad det hentydet til, men da jeg smagte den kunne jeg 100% forstå det. Faktisk i en sådan grad at jeg umiddelbart slet ikke kunne finde på andet at notere mig. Den var ramt spot on fra hans side af!

    Men mange af duft-noterne var der også i smagen. Rigtig blød og smooth som sådan en SKAL være, og virkelig behagelig i munden. Lidt tanin-bid bagerst i munden i perfekt balance og et fint syrebid – frisk syre.

    Dette er et super godt glas vin! Det er ikke den bedste Pinot jeg har fået. Den når heller ikke Fess Parker’en. Men i næste uge er den på tilbud i min lokale SuperBest i Bagsværd hvor du kan få 2 flasker til 250 kr. Det er 125 pr flaske. Superbest’s vinmand kan man også altid lave aftaler med hvis man vil have en kasse, og her vil prisen så komme endnu længere ned. Hvis man kan få denne flaske til 100-110 kr, så er der uden tvivl top-karakter herfra! Til 125 kr vil jeg lande på karakteren A. Der er altså mange lag/dimensioner i dette glas og jeg bliver nødt til at købe de 2 på bud i næste uge. Venter lidt med at købe en kasse, da jeg vidst allerede har brugt 2000 kr. på vin i denne uge – hovsa :-).

    Forsat god weekend – også til jer der ikke har Pinot i glasset.

    SvarSlet