lørdag den 25. februar 2012

RedHeads Studios Barrel Monkeys 2009

Med dette indlæg vil jeg forsøge at gå væk fra den "gamle" måde at lave smagenoter på, hvor mine kommentarer om udseende, duft, smag, osv. var mere skematisk sat op. I stedet vil jeg med ord fortælle om mine oplevelser med den smagte vin.

Vinen det her skal dreje sig om, er anden vin vi smagte da vi for en uge siden var på besøg hos vores søde venner Thomas og Charlotte. I lang tid har jeg haft et øje til australske RedHeads Studios, men har aldrig fået sendt en ordre afsted på deres vine. Altså før nu.

Etiketten afspejler fint den vildskab og skævhed som Red Heads står for, med unge vininteresserede mænd der år efter år kaster sig ud i vilde eksperimenter, med ønske om at skabe anderledes og overraskende vine. Det er lidt samme skævhed og glæde ved vinproduktion, som jeg også fornemmer ved f.eks. Mollydooker, min lille australske kærlighed. Derfor glædede jeg mig rigtig meget til at finde ud af hvad RedHeads vine egentlig er, og hvad denne vildskab og legelyst kaster af sig.

Vi har at gøre med en 100% Shiraz der trækker ikke mindre end 15%. Der er altså masser at tæmme og holde styr på, for de kære vinmagere.
Vi fik hældt den i glassene, og som forventet stod den dejligt mørk. Jeg fik slynget den lidt rundt, og ved første duft var jeg væltet helt omkuld. Ikke kun på grund af den kraftige duft, men simpelthen fordi jeg ikke forventede det jeg oplevede. Australske Shiraz kan godt have en tendens til at virke en anelse parfumerede i deres duftindtryk, men det var slet ikke tilstede her. I stedet noterede jeg mig hvad jeg har kaldt en grøn duft, nærmest som urter, en duft jeg ikke mindes at have oplevet før. Efter godt 30 minutter tog en duft af lakrids over.

Smagen var vi til at begynde med lidt uenige om. Thomas var hamrende sikker på at han fornemmede både svedsker og rosiner, men jeg fornemmede det ikke i samme grad. At vi så efterfølgende lavede et lille eksperiment, hvor vi duftede til en bøtte med rosiner, som underligt nok duftede fuldstændig som blå panda-lakrids, understreger måske at det at sætte ord på en vinoplevelse kan være en meget svær disciplin. Ikke mindst når det blandes med god kraftig mad, og måske lidt for godt selskab.

Enige var vi dog om at der var et lille vif af portvin i smagen, en kraftig frugt, og tanniner der ikke bed, men som dog virkelig tørrede ud. Rigtig dejligt.
Den klassiske parfumerede Shiraz-duft og -smag var som sagt ikke tilstede, og Thomas synes at vinen var så unik, at han til hver en tid ville kunne genkende den blindt. Jeg forstår godt hvad han mener, for vi har virkelig drukket meget australsk Shiraz gennem tiderne, og den her var bare helt sin egen. Helt andre duft- og smagsudtryk end hvad vi er vandt til.
Afslutningsvis var der generelt meget krydrede noter i den her vin, og en tydelig æbleskræl i smagen.

Samlet set en virkelig speciel og anderledes australsk Shiraz som vi virkelig godt kunne lide (Charlotte var endda helt pjattet med den), og til en pris på mellem 125 og 189 kroner hos Skovgaard Vine (alt efter hvor mange man køber), er det et rigtig spændende og interessant køb.

Jeg vil gerne flotte mig, så dette meget anderledes møde kaster karakteren B af sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar