tirsdag den 21. februar 2012

Lagunilla Optimus 2005 (og (næsten) ikke et ord om indlæg nummer 100) (2. Opdatering)

Nogle vil måske mene at indlæg nummer 100 er noget helt specielt, og derfor kræver et indhold af fineste karakter. Måske et kig bagud, på nogle af de tidlige indlæg, eller en humoristisk kommentar om ens naivitet ved bloggens begyndelse. Man kunne takke mennesker, hejse flag og klappe sig selv på skulderen, og love alt og alle at de næste hundrede indlæg kun vil blive endnu bedre og interessante, end de første var.

Men, men, men. Den slags holder jeg mig alt for fin til, så dette indlæg skal ikke være en fis anderledes end de fleste andre indlæg. De store taler og retrospektive betragtninger gemmer jeg til bloggens et-års dag, og det er der heldigvis lidt tid til. I stedet skal dette indlæg handle om første vin fra i fredags, hvor vi var sammen med vores søde, og ikke mindst smukke venner, Thomas og Charlotte (og deres lige så smukke børn).

For ligesom vinterferien startede med vin, skulle den også afsluttes med vin. Vi var inviteret på besøg hos vores gode venner, og jeg lovede at tage et par flasker med. Nogle af jer vil vide at jeg havde problemer med at finde ud af hvilken vin nummer to jeg skulle tage med, men valget endte på en Rioja fra 2005.

Vinen var en Lagunilla Optimus 2005, og blev leveret i en rigtig fin lille kasse. Tosset blær, men wow-faktoren var helt i top. Både Thomas og jeg synes at det så meget fint ud.
Vi har tidligere drukket Rioja fra Lagunilla, i en årgang 1999, og det var et rigtig fint glas. Faktisk en vin der åbnede mine øjne for spansk vin, så jeg så lidt frem til den her.

For lige at give et hurtigt ord med om maden, så stod den på simremad. Det var et ønske fra min side, og Thomas leverede til absolut fuldeste, med en lækker sag der havde boblet løs i to-tre timer. Der var grønsager, kød og fløde i, og godt med ris, så en absolut perfekt ret til årstiden, og til lidt kraftigere vine.

Vi valgte at vi ville starte med den her, da den anden vin jeg havde med (og som næste indlæg skal handle om), nok ville overdøve oplevelsen af denne Rioja (næste flaske var en 100% Shiraz). Lad os se hvad vi sagde om den.

Udseende: På trods af at vinen på billedet ser klar ud, var den meget mørk i glasset, og havde tykke gardiner. Dem kan man vist godt ane på billedet.
Duft: Der var røde bær og tørre krydderier, og så var der et hurtigt, lidt flygtigt vif af honningkage. Meget dejligt.
Smag: Mørke bær og så igen godt krydret. Der var et bid og tanniner forrest i munden, og godt med smag bagerst på tungen, men som Thomas noterede, manglede der lidt smag midt på tungen. Til start sniger der sig en sødme ind, men efter lidt tid er det klart det krydrede der dominerer. I eftersmagen var der en meget udpræget smag af æbleskræl.
Pris: 140-150 kroner i Super Best.
Bedømmelse: Jeg havde forventninger med til denne vin, grundet mit tidligere møde med en noget ældre Lagunilla, og selvom denne vin endnu ikke helt havde de samme noter (som f.eks. smagen af alder), var der helt sikkert noget at komme efter. Til prisen synes jeg det er et rigtig godt glas, og med tiden tror jeg godt karakteren kunne komme lidt højere op. For nu, må den nøjes.
Karakter: C+

OPDATERING 22. FEBRUAR 2012:
Efter at have besøgt en større SuperBest i dag, er jeg blevet klogere på et par ting i forhold til denne vin. For det første skal det siges, at på trods af at være en Rioja, er vinen ikke lavet på 100% Tempranillo. Undtagelsesvis er der blevet givet lov til at blande Tempranillo, Syrah, Merlot og Cabernet Sauvignon, men stadig under Rioja-navnet. Det er lidt interessant.
Den anden ting jeg er blevet klog på, er SuperBests forskelligartede prissætning af vine. I Lyngby står denne vin nemlig til hele 254 kroner. Av for den da.

2. OPDATERING 25. FEBRUAR 2012:
Nu har jeg så været tilbage i en SuperBest på Frederiksberg, og jo jo, den var god nok. Der stod vinen til 129 kroner. Et tilbud godt nok, men som jeg tror de har kørt med et stykke tid. Så alt efter hvor man handler, koster vinen altså mellem 129 kroner og 254 kroner.

2 kommentarer:

  1. Tillykke med jubulæet. Glæder mig til at følge de næste 100 indlæg :D

    SvarSlet
  2. He he, tak for det. Og i lige måde, du er jo snart selv tæt på ;)

    SvarSlet