fredag den 10. februar 2012

Nugan MCN Limited Edition King Valley Petit Verdot 2008

I weekenden lavede kæresten og jeg hjemmelavet pizza, og dertil skulle der høre lidt vin. Jeg gik i kælderen (reolen bag sengen), og landede på en Nugan fra Australien.
Jeg har et sjovt forhold til Nugan, for mens de er et klassisk supermarkeds-brand (de fleste jeg kender, kender til Nugan som vin-brand) der vel sælger i omegnen af hundredmilliarder flasker bare i Danmark (hvilket normalt er producenter jeg styrer udenom), så har de også lavet nogle vine jeg til prisen synes er virkelig gode. F.eks. er deres Manuka Grove Durif en rigtig god vin til de omkring 100 kroner. Generelt bliver vi altid glade når vi drikker en flaske Nugan.

Den her MCN har jeg haft liggende nogle år, og efterhånden blev det af en eller anden årsag bare en vin jeg altid er gået udenom. Jeg har (så vidt jeg husker) ikke smagt den før, så hvis jeg endelig var i humør til lidt Nugan, er det som oftest blevet den føromtalte Durif jeg har hevet frem.
Men i weekenden fik jeg så lyst til at prøve den her. Egentlig havde jeg en idé om at det var en lidt billigere vin i Nugans sortiment, men efter lidt søgen på vinen, er det gået op for mig at det faktisk er en vin til omkring de 200 kroner. At den så meget ofte står til tilbud til omkring 90 kroner, det er en anden snak. Det er nok sådan et tilbud jeg i sin tid gjorde brug af.
Vinen er lavet på Petit Verdot (en af Bordeaux-druerne), og holder 14,5%.

Nok snak, lad os få kigget på hvad jeg så rent faktisk mener om den her lille fyr. Kan den slå Durifen af pinden som min yndlings-Nugan?

Udseende: Meget mørk rød med kun et meget svagt lilla skær. Gardiner ned af glassets kant.
Duft: Dejlig mørk frugt og krydderier. Efter en halv time kraftig duft af salmiaklakrids. Lidt krydret.
Smag: Igen mørk frugt, absolut krydderier og lidt fad. Starter ud med en form for syrebid på tungespidsen. Dejligt rar sødme og fylde af mørk frugt, og tanniner der ikke dominerer, men som er fint integreret. Efter den halve time meget krydrede noter. God kraftig og lidt krydret eftersmag, der hænger ved i en rum tid.
Pris: 90-200 kroner i Super Best.
Bedømmelse: Mit spørgsmål var om denne vin kunne indtage pladsen som min yndlings-Nugan, og jeg tror jeg må lande på et ja. Den er noget mere kompleks og multifaceteret end Durifen, og er generelt bare en bedre smagende vin. Virkelig fin vin, og karakteren gives med tanker om en pris på 90-100 kroner.
Karakter: C+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar