lørdag den 18. februar 2012

Palle tager en for holdet

Faste læsere ved hvordan jeg i løbet af ugen stod med lidt af et problem, da jeg havde sat mine tanker fast på et par vine der skulle indkøbes, men som bare ikke lod sig skaffe. En af dem var en californisk en af slagsen, ved navn Lyeth Pinot Noir 2009, en vin bladet Gastro nærmest har rost til skyerne, og som jeg meget gerne vil smage.

Det lykkedes mig som sagt ikke at skaffe den, men det gjorde det for min søde vin-wingman Palle, og han har også nået at smage den. Sød som han jo er, har han skrevet en rigtig god og fyldig anmeldelse af den i kommentarerne til ovenstående linkede indlæg, men da der er chance for at ingen læser med der, vælger jeg simpelthen at opløfte Palles kommentar til sit eget indlæg. Det fortjener det, for så godt er det.

Here goes.

Lyeth Pinot Noir 2009 Sonoma Californien
Jamen jeg måtte så tage en for holdet i denne omgang, og købte (samt drukket) den overstående vin som ikke lykkedes vores kære vinskribent Jesper Hansen. Altså Lyeth Pinot Noir 2009, Sonoma, Californien, USA til 145 kr. Det skulle vise sig slet ikke at være så dumt! 
Startede med at kaste den på min store Spigelau karaffel. Sådan en ung vin har godt af ilt – og masser af det! Efter et par minutter duftede hele køkkenet fantastisk og min gravide kæreste i 10 måned ( :-) ) nærmest råbte ”ÅÅRHH – hvor dufter den fantastisk – jeg skal have et glas….NNUUU!!”.
Og hvad duftede den så af? Ja – where to start? Kirsebær, skovbund, læder, lakrids, blid vanilie, alkohol, egetræ og mørk creamet choko. I en blindtest (altså med bind for øjnene) havde jeg egentlig nok gættet på en Barbaresco. Men udseendet var ikke til at tage fejl af. Klassisk lys lys Pinot Noir. 
Og smagen? Ja – var lidt bange for at det ville være en solbombe med for meget alkohol (14.5) og for meget marmelade. Men no way!Anmelderen fra Gastro brugte et ord i sin 5½ stjernet anmeldelse der hed ”syltekirsebær”. Vidste ikke rigtig hvad det hentydet til, men da jeg smagte den kunne jeg 100% forstå det. Faktisk i en sådan grad at jeg umiddelbart slet ikke kunne finde på andet at notere mig. Den var ramt spot on fra hans side af! 
Men mange af duft-noterne var der også i smagen. Rigtig blød og smooth som sådan en SKAL være, og virkelig behagelig i munden. Lidt tanin-bid bagerst i munden i perfekt balance og et fint syrebid – frisk syre. 
Dette er et super godt glas vin! Det er ikke den bedste Pinot jeg har fået. Den når heller ikke Fess Parker’en. Men i næste uge er den på tilbud i min lokale SuperBest i Bagsværd hvor du kan få 2 flasker til 250 kr. Det er 125 pr flaske. Superbest’s vinmand kan man også altid lave aftaler med hvis man vil have en kasse, og her vil prisen så komme endnu længere ned. Hvis man kan få denne flaske til 100-110 kr, så er der uden tvivl top-karakter herfra! Til 125 kr vil jeg lande på karakteren A. Der er altså mange lag/dimensioner i dette glas og jeg bliver nødt til at købe de 2 på bud i næste uge. Venter lidt med at købe en kasse, da jeg vidst allerede har brugt 2000 kr. på vin i denne uge – hovsa :-).
Forsat god weekend – også til jer der ikke har Pinot i glasset.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar