søndag den 2. oktober 2011

Mollydooker The Maitre D' 2009

Så blev det igen Mollydooker-tid, og kæresten og jeg åbnede, og drak, en flaske Maitre D' 2009 henover weekenden.

Jeg har før fortalt om Gigglepot, og hvor fantastisk godt den smagte, og jeg har derfor set meget frem til at smage The Maitre D'. Årsagen er at begge vine er lavet på 100% Cabernet Sauvignon, og hvor Gigglepot er lavet på den højeste kvalitets druer, er The Maitre D' lavet på de druer der ikke kunne godkendes til produktionen af Gigglepot. Potentielt er der altså mulighed for at The Maitre D' er en "mini-Gigglepot", til omkring den halve pris.

Udseende: I glasset står den meget mørk med et lilla skær, ganske som Gigglepot. Det forekommer mig dog at den måske er en anelse tyndere i intensiteten end Gigglepot, men vi snakker stadig en vin der næsten er sort.
Duft: En kraftig fed frugtet duft. Vi noterede os kraftigt solbær og ribsgele, og efter at have læst andres udtalelser, kunne vi også ane et lille pift mint. På andendagen noterede jeg mig en duft som jeg først beskrev som "den duft der er inde i husene på frilandsmuseet" (den der tørre, hengemte trælugt), men senere slog det mig at det måske duftede lidt af stilke (fra drueklaser).
Smag: Mums, mums, mums. Som med Gigglepot er det en rigtig dejlig mundfuld, af tydelig sødmefuld frugt. Der er et hint af fint integrerede tanniner, og de 16% alkohol smager på ingen måde kraftigt igennem, men giver nærmere et svagt bid bagerst i munden.
Pris: 160 kroner hos Atomwine.
Bedømmelse: Der er ingen tvivl om at vi her har at gøre med Gigglepots lillebror (eller søster). Det er de samme smagsindtryk, men i en lidt mildere udgave. Der er noget mere power bag alle indtrykkene i Gigglepot, og samlet set er det klart en bedre vin. Men til ca. den halve pris er der ingen tvivl om at The Maitre D' er helt fantastisk. Der er trods alt stadig rigtig meget power på drengen, og det er en stor nydelse at drikke denne vin. Disse to vine, Gigglepot og The Maitre D', har virkelig åbnet mine øjne for hvor fantastisk Cabernet Sauvignon kan smage. Har man ikke allerede smagt en af vinene, kan jeg kun anbefale at man prøver.
Karakter: C+

2 kommentarer:

  1. Brormand kendte ikke til Mollydooker, og det skulle der jo laves om på i en fart. Jeg havde derfor købt The Maitre D' 2009. Dels fordi jeg havde læst godt om den her på siden, men også fordi jeg ikke selv havde smagt den endnu – men har jo kunne lide alt andet derfra.

    Så der blev grint lidt af etieketterne (og QR-scannet), kigget på deres hyggelige hjemmesider og selvfølgelig en introduktion til The Mollydooker Shake og grunden til hvorfor.

    Smagen var bare ”bulls-eye”. Det virker så let for dem på en eller anden måde. Den smager af vin fra den nye verden og man kan sagtens fornemme at den har fået massere af sol. Men den (de) bliver aldrig ”jammy” eller for alkoholtung. Den har fine taniner og en flot smoothness.

    Til en pris på 160 kr sætter den mange tanker i gang hos mig. Og ved køb af 12 stk bliver prisen jo endnu mindre. Jeg syntes nemlig at denne vin har en vis wow-faktor. Jeg kender massere af folk der aldrig har købt en vin til over 100 kr, og hvis jeg skulle prøve at overbevise dem om, hvad der er ”på den anden side”, ville jeg bruge denne. For den smager fantastisk uden at være det mindste kompliceret. Det er nærmest en bællevin fordi den er så let-drikkelig, men smager bare så meget bedre en 3 for 100 i Netto. Vi tømte flasken før vi var færdig med maden. – Og ja….dumme mig havde kun købt én flaske. Do’h!!!! Heldigvis havde jeg en anden flaske vin, men den var fra Frankrig og de kan jo ikke lave vin :-).

    Så alt i alt en dejlig oplevelse. Mollydooker har fået en ny kunde i form af brormand og jeg tror vi er enige med karakteren på C+. Efter som jeg er IT-mand giver jeg den C++.

    SvarSlet
  2. Fantastisk at høre at brormand er kommet med på Dookervognen.

    Og rigtig interessant tanke du kommer med, om hvilken vin man kan vælge når folk der aldrig køber vin over de 100, skal introduceres for hvad der gemmer sig af herligheder der. Med Mollydooker har du netop nok fat i noget af det rigtige. Der er massere af vin for pengene, i form af power og smag, og ikke så meget i de fine detaljer, som måske kan være sværere at værdsætte når ikke man er vinnørd.

    Og angående Frankrig? Du ved jo hvor enig jeg er med dig, men kig lige på dagens nye indlæg ;)

    SvarSlet