tirsdag den 25. oktober 2011

Lodi 7 Deadly Zins 2007

Som tidligere skrevet, var vi i efterårsferien hos svigerforældrene hvor vi fik drukket lidt vin. Denne gang skal det handle om vinen 7 Deadly Zins fra californiske Lodi (Michael & David Winery) i årgang 2007.

Dette er en vin jeg købte et par flasker af for omkring halvandet år siden, da jeg i sin tid afholdt en vinsmagning for vennerne. Flaskens etiket fangede mit blik, og da jeg efterfølgende læste godt om vinen, synes jeg det var en sjov vin at prøve.
Dengang var den desværre ikke noget hit, af to årsager. For det første kom den som aftenens sidste vin, hvilket ofte kræver lidt af en vin til en vinsmagning. Men endnu værre var at jeg havde læst at denne vin var fantastisk til chokoladekage, hvorfor vi serverede netop det til den. Åh Gud, hvilken helligbrøde. Vi burde have regnet ud at det ville være et dårligt match, men det stod først klart da vi sad og blandede tyk chokokage med californisk rødvin. Det var umuligt at vurdere den.

Derfor var det med stor spænding at jeg slæbte denne vin med til Jylland. Jeg havde stadig nogle forventninger til den, grundet de gode kommentarer den havde fået, men da jeg har haft meget blandede oplevelser med Zinfandel-druen, var der også en del spænding forbundet med at skulle smage vinen.

Vinen er, som det næsten giver sig selv, lavet på Zinfandel. Druerne kommer fra syv forskellige vinmarker, og der er tilsat en lille smule Petit Syrah og Petit Verdot, for at balancere det hele lidt ud, og så holder den 15%.

Udseende: Mørk rød med et lilla skær, og med en smule klarhed (gennemsigtighed).
Duft: Jeg fik kun noteret mig at den duftede friskt og kraftigt, hvilket ikke kunne være anderledes, da den blev serveret lige efter Pinot Noir'en.
Smag: Forest i munden kraftig, med bær, lidt fad og sort pebber, men bliver lidt svagere i udtrykket bagers i munden. Helt ok tanniner. Eftersmagen efterlod noter af æbleskral.
Pris: 115 svenske kroner i Systembolaget, Malmø.
Bedømmelse: Det her var et rigtig fint glas. Den havde intet med den første smagning at gøre (så drop rødvin og chokoladekage), og jeg blev rigtig positivt overrasket over Zinfandel-druens muligheder. Den kraftige smag forrest i munden kunne godt have holdt ved længst tilbage på tungen, men de fine tanniner, og eftersmagen, gør at det samlet set var en god vin.
Karakter: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar