søndag den 16. oktober 2011

Winelover skifter navn til VINisten efter advokattrusler

Simon ovre på Winelover har skiftet sin vin-blogs navn til VINisten, efter advokater har truet ham med bål og brand. Hele sagen udspringer af at vinimportfirmaet Tasty Brands bruger hjemmesideadressen winelovers.dk (altså med et "s" tilføjet), og de mener at Simon krænker dem ved at have en hjemmesideadresse med et navn tæt på deres.

Skal man forholde sig helt objektivt til sagen (og det er helt umuligt), så er der selvfølgelig et problem i at to forskellige produkter har næsten enslydende hjemmesideadresse. Når det så er sagt, så er der flere ting der virkelig ikke taler til Tasty Brands fordel.

For det første bør et "professionelt" firma dække sig ind når de indkøber hjemmesideadresser, så de sørger for at have brugsretten til domæner der ligger tæt op af deres eget. Man kan altid argumentere for om de egentlig bør det, for hvorfor skal de bruge penge på adresser der IKKE er deres navn? Men, men, men, hvis vi bruger dét forsvar, så har man vel også samtidig sagt at der ER forskel på om et navn staves med eller uden "s", og det taler jo til Simons forsvar. Måske den ikke holder i byretten, men det her er, for mig, en sag om god opførsel, og et oprør mod at knægte den lille mand.

For det andet, så havde det været ganske klædeligt hvis man havde kigget på hvad det var for en side man gik i gang med at true med advokater. Havde Simon haft gang i en lille hjemmeside med vinsalg, så kan jeg se at vi bevæger os ind på området med at kapre kunder fra hinanden, ved at de besøgende laver tastefejl. Men her har vi altså at tale om en fritidsblogger, der skriver om de oplevelser han har i vinens verden.

Ærlig talt, problemet her, og grunden til at jeg skriver dette indlæg er, at Tasty Brands buldrer fuldstændig klodset frem mod en privatperson, uden at have overvejet en anden fremgangsmåde. Hvorfor ikke gå i dialog med Simon, enten om at købe hans domæne ud, eller mere fredeligt, at få lov at lægge et link på hans hjemmeside, der peger mod Tasty Brands egen hjemmeside.

Simon har valgt at bøje sig for advokaternes krav, og har altså ændret sin blogs navn til VINisten, og det er en løsning jeg fuldt ud forstår. For hvorfor gå rundt med en knude i maven over hvad Tasty Brands næste træk mon bliver, når man nu ikke driver en kommerciel hjemmeside, men derimod en privat hjemmeside drevet af glæde, entusiasme og gode oplevelser?

Og hvad er der vundet ved hele denne sag? Tja, Tasty Brands har vel fået lukket den farlige hjemmeside "Winelover", men mon ikke der ryger en kunde eller to i svinget? Andre vinbloggere råber i hvert fald også op om denne sag.

Læs Simons egen udlægning af sagen her, og vurder selv hvad du mener. Selv giver jeg Simon et stort klap på skulderen, og byder hermed VINisten velkommen til verden ;)

5 kommentarer:

  1. Hej Jesper
    Hvor er det interessant at læse dine tanker om denne sag. Og jeg er dig dybt taknemmelig for at bruge tid på det, nu hvor det intet har med dig at gøre. Det er et udtryk for en fællesskabsfølelse os bloggere imellem. Det er jo fantastisk!

    Som jeg selv har skrevet, så vil jeg ikke køre en sag med eller mod Tasty Brands Vinimport, men det ændrer jo ikke på, hvad der er rigtigt og forkert, eller på hvordan man henvender sig til hinanden, når man ikke er helt tilfreds.

    Bedste og glædelige vinhilsner
    Simon

    SvarSlet
  2. Så enig, så enig, Nanna ;)

    Og Simon, intet problem. Jeg føler mig jo også provokeret når sådan en som dig, der blogger for sjov og ud fra en ægte passion, pludselig skal "stå til ansvar" og kriminaliseres for noget du ikke føler du har gjort.
    Og du har ret, det handler om at man taler ordentligt til hinanden, i stedet for den der latterlige frembrusende facon.

    Men igen, jeg forstår dig jo fuldt ud, at du har valgt at gøre som du gør, så lad os kigge frem af. Jeg ser i hvert fald frem til hvad VINisten kan byde på i fremtiden ;)

    De bedste efterårshilsner til jer begge to
    Jesper

    SvarSlet
  3. Hold da op! Den sag fik da lige mig helt op i det røde felt. Ret underholdende læsning faktisk - her og på vinisten.dk. Især når alle vi små holder sammen og har de samme meninger.

    Tror lige jeg tager et glas vino for at få pulsen lidt ned :-). Ha' en dejlig søndag aften.

    SvarSlet
  4. Hej Palle

    Ja, det er sgu som Simon siger, godt med det her sammenhold. Og også helt naturligt at det er der, når vi nu alle kommer fra det samme sted, og bare vil det samme med vores vin: snakke om den, og nyde den (måske i omvendt rækkefølge).

    Nyd vinen og søndagen, og så ses vi nok snart til et eller andet. Ellers giver jeg sgu et glas vin på en helt tilfældig hverdag ;)

    SvarSlet