lørdag den 22. oktober 2011

Racervin og anden underlig markedsføring

I dag var jeg i den lokale Føtex, og da jeg går forbi vinafdelingen, falder mit blik på en Bag-in-a-box-vin. Med store bogstaver stod skrevet "Jan Magnussen", og i et splitsekund tænkte jeg at det selvfølgelig ikke er den Jan Magnussen, ham med racerbilerne. Men hvis ikke det skulle være ham, så er det da noget af et pudsigt tilfælde at der inden for vinverdenen, er en vinmager der hedder Jan Magnussen.

Selvfølgelig måtte jeg lige kigge nærmere på vinen, og lur mig om ikke det var racer-Jan der var tale om. Det viser sig åbenbart at han har en ven der laver vin, og hvorfor så ikke slå sig sammen og lave en "verdensklasses rødvin der matcher attituden og stilen fra Jans kørsel" (ja, det står der sgu på emballagen. Der står også at Jan anbefaler at spise en rød bøf til vinen). Ydermere er det Jans kone der har designet boksen. Sikke driftige de har været.

Man kan vælge at se denne vin som et kuriosum, et lidt sjovt indslag i vinafdelingen, men jeg kan ikke lade være med at tænke at det også er et markedsføringsstunt. Ved at proppe Jan Magnussens navn, og lidt racer-flags-felter på boksen, får vi solgt lidt vin til dem der ellers ville have valgt en ramme øl. Det er der jo i bund og grund ikke noget galt i, men jeg finder det alligevel lidt plat at sælge en vin ved at påhæfte den associationer til motorsport, og så tilmed sige at den ligefrem matcher denne sports fart og tempo.

Og når vi nu snakker underlig markedsføring, så undrer det mig da også hvordan enkelte af de tv-programmer jeg ser, er sponsoreret af  Côtes du Rhône. Dette franske område er altså blevet et fællesprodukt, som er så venlig at sponsorere det tv jeg ser.
I den forbindelse træder kokken Thomas Rode fra Kong Hans gerne frem og generaliserer fuldstændigt uhæmmet, når vine fra Côtes du Rhône skæres over en kam og præsenteres som gode. Der er altså, åbenbart, ingen forskel mellem vinene. Hmm.

Jeg ved godt at det hele selvfølgelig handler om kroner og ører, og om at en vin eller et område gerne vil gøre opmærksom på sig selv. Men som vinnyder kan jeg bare ikke lade være med at ærgre mig, når vin på den måde skal forsimples, og gøres til et prut-med-armhulen-produkt.
Og så igen. Måske er jeg bare ved, langsomt, at ændre mig til en vinsnob. Mig der har svoret at vin også må, og skal, være lidt sjovt, og at det ikke skal tages så hamrende højtideligt.

Tror det er tid til at slå en prut med armhulen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar