onsdag den 2. november 2011

Dezzani Gli Scaglioni Barbera D'Asti Superiore 2004

Kæresten og jeg har i længere tid set frem til at det skulle blive min fødselsdag. Ikke fordi jeg er typen der har behov for at gøre alverden ud af den dag, men fordi vi havde aftalt at vi skulle drikke en Mollydooker Blue Eyed Boy, vores første smagning af den vin. Det så vi meget frem til, og vi valgte mad efter vinen, og ikke omvendt (vi endte med at lave Mountain Meatballs efter Jamie Olivers Amerika-kogebog. De var gode).

Mine forældre var inviteret til middag, og da de kom i løbet af eftermiddagen, var der jo god tid til at poppe endnu en flaske op. Dookeren skulle nemlig gemmes til maden.

Valget faldt derfor på en Dezzani Gli Scaglioni Barbera D'Asti Superiore 2004, altså en fin lille italiener. Jeg har læst mig til at den er lavet på håndplukkede selekterede druer, der kommer fra 60 år gamle stokke. Udbyttet er altså lavt, men koncentrationen bør være høj. Som hyggevin mens der laves mad, tænkte jeg at det var et ganske udmærket valg.

Udseende: Da jeg var dybt optaget af maden, fik jeg ikke noteret det vilde om vinens udseende eller opførsel i glasset. Jeg husker at den var rød, og det er cirka det.
Duft: Jeg var lidt optaget af at lave mad, så var ikke helt vin-skarp. Noterede mig en duft af røg fra vinen.
Smag: Inden vi gik til maden noterede jeg mig at vinen havde "klassisk Barbera-karakter" (ganske uspecificeret, men det ringede en klokke fra de andre gange jeg har drukket Barbera). Vine havde været i glasset i mere end en time, og jeg noterede smagsnoter af terpentin/opløsningsmiddel, læder og røg. Egentlig ganske interessant.
Pris: 70 kroner i SuperBest.
Bedømmelse: Det var egentlig et klassisk godt gennemsnitligt glas italiensk Barbera-vin. Det var et glas der smagte godt, men som ikke bød på noget exceptionel mindeværdigt, der gør at jeg bare komme tilbage til den, men til prisen kan jeg ikke være andet end tilfreds.
Karakter: C-

2 kommentarer:

  1. Hvis nu Dezzani havde været med i en konkurrence om at lave en vin-etiket der lignede en oliven-olie til forveksling, tror jeg de ville have fået karakteren A+ :-)

    SvarSlet
  2. Ha ha, det er en spot on observation, og et wine fact :D

    SvarSlet