søndag den 6. november 2011

Ricasoli Casalferro 2001

Med aftenens smagekommentar slår det mig, at vi i grunden drikker alt for meget italiensk og australsk vin her i husstanden. Årsagen er den simple, at min interesse for vin blev vagt gennem de italienske vine, og glæden ved bare at læske en god vin, blev styrket gennem de australske frugtbomber, hvorfor vinkælderen derfor mestendels består af vine fra netop disse to lande. At jeg så langsomt er ved at åbne op for andre typer af vine (og dermed andre vinlande), er i min optik helt fantastisk, og noget jeg absolut vil prøve at styrke i den kommende tid (og om ikke andet kan det blive mit vinøse nytårsforsæt).

Men som sagt, de italienske og australske vine fylder godt op i vinkælderen, og når vi vil sikre os "en god oplevelse", er det som oftest netop en italiener eller australier vi griber efter (og ja, vi blive fra tid til anden skuffede). I weekenden stod den på hjemmelavet pizza (som blev smadder god. Kød og pesto på pizza er bare godt), og i den anledning skulle vi selvfølgelig drikke italiensk.

Valget faldt på en Ricasoli Casalferro 2001, en Supertoscaner der er lavet på 75% Sangiovese og 25% Merlot, som nu har ligget et par år i min kælder.
Sagen er den, at jeg for nogle år siden smagte den, uden at den gjorde det helt store indtryk på mig. Efterfølgende (men stadig for et par år siden), tog jeg en flaske med da vi skulle til middag hos nogle veninder, og der blev jeg overrasket over hvor ualmindeligt fantastisk den smagte. Jeg vil tro at den peakede præcis der, og fordi mine forventninger var forholdsvis beskedne, blev jeg blæst bagover. Efterfølgende stormede jeg ned og købte hvad jeg kunne få fat i af denne vin. Så godt smagte den mig.
Og så er spørgsmålet: Hvordan klarer den sig så nu, her et par år efter? Lad os se.

Udseende: Meget mørk rød, med en svag teglbrun farve mod kanten. Også fine spinkle gardiner ned af glasset.
Duft: Dejlig frugt, fad, tobak og sødlig lakrids.
Smag: Tydelig fadsmag, og en smag af aldrende Sangiovese-frugt. Lækre integrerede tanniner der stadig suger munden tør. Jeg har noteret at der er en tydelig smag af alder, altså "den smag" der først optræder når en vin har lidt år på bagen. Smagen fylder forreste del af munden og ganen ud, men bagerst efterlades der ikke megen smag. En lidt mild eftersmag, der ikke hænger ved længe.
Pris: 159 kroner i SuperBest.
Bedømmelse: Som tidligere vurderet, var det som om at vinen peakede for et par år siden, hvor den fremstod som et helt fantastisk glas. Det gør sig ikke gældende længere. Der er stadig en dejlig duft og dejligt kraftigt indledende smag, og alderen begynder at smage igennem, og det med tilpas med tanniner bag. Den manglende afsluttende smag er lidt ærgerlig, ligesom det er ærgerligt at eftersmagen ikke er kraftigere. Det er et hæderligt glas vin, men det fremstår ikke så godt som det har gjort. Efter sigende skulle årgang 2005 stadig være helt fantastisk.
Karakter: C-

4 kommentarer:

  1. Interessant at høre om dit møde med den samme vin på forskellige tidspunkter. Sideløbende med vinens egen udvikling har du formentlig også udviklet dig meget som smager, tænker jeg? Måske det også spiller ind på din vurdering?

    SvarSlet
  2. Jeg tror du har helt ret, Nanna, at jeg som smager selvfølgelig også udvikler mig. Ligesom at det også spiller ind hvilken setting man drikker vinen i. Og så tror jeg heller ikke man skal negligere at har man først smagt en vin, så har man også visse forventninger til den næste gang man smager den, og det er ikke sikkert at vinen helt kan indfrie de forventninger.
    Så det bliver rigtig spændende at gensmage den på et tidspunkt. Nu forventer jeg mig jo ikke helt så meget af den.

    SvarSlet
  3. Enig - i går havde jeg en af de bedste Pinot-oplevelser længe. Det bliver spændende at se, om den lever op til samme standard i dag, eller om jeg bare var i ekstra godt i humør i går.

    Og så kom du sørmer i ugens Recap igen :)
    http://vinensvildevesten.blogspot.com/2011/11/fredagsrecap-parker-pa-pinot-vognen.html
    God weekend!

    SvarSlet
  4. Det håber jeg du vil skrive om, for jeg er nysgerrig.

    Og tak for linket i dit fredags-recap, som jeg forresten synes er en fantastisk god idé :)

    Rigtig god weekend.

    SvarSlet