søndag den 20. november 2011

Bernard Magrez Paciencia Toro 2006

Den anden vin vi drak sidste lørdag, da Palle og Ditte var på besøg, var en spanier. Palle havde lyst til noget spansk, og derfor så jeg mit snit til at få "afprøvet" et nyindkøb jeg havde gjort mig.
Vinen var en Bernard Magrez Paciencia Toro 2006, og er lavet på 100% Tinto de Toro, hvilket er et andet navn for Tempranillo (vel nok Spaniens største drue, og hoveddruen i Rioja-vinene).

Jeg havde modtaget en mail fra vinhandlen Vild Med Vin, hvor der stod at de i en kort periode ville sælge denne vin til 150 kroner flasken, nedsat fra 490 kroner. Det kalder jeg sgu et tilbud, og originalprisen gjorde at vi var overordentlig spændt på hvordan sådan en vin ville smage. Det er jo trods alt ikke hver dag at man drikker vin til omkring de 500 kroner.

Udseende: Klar bordeaux, med venlig vanlig kant, mente Palle. Det skal vist oversættes til at den var lidt klar ud mod kanten.
Duft: En klar note af ymer, lidt læder, og så en lidt stram duft af alkohol eller sprit (som i husholdningssprit).
Smag: Klare tanniner der lagde sig især mellem overlæbe og fortænder, altså klart fremme i munden. Normalt er noten stald en jeg oplever ved duften i en vin, men her fornemmede jeg noten i smagen, ud over en smag af pebber. Sent i eftersmagen var der æbleskræl. Udover det, havde vi faktisk svært ved at definere nogle klare smagenoter. Vi kunne ganske enkelt ikke rigtig finde et klart udtryk.
Pris: 150 kroner på tilbud hos Vild Med Vin, men ellers 490 kroner (det står den til nu).
Bedømmelse: Hånden på hjertet, så var vi ret skuffede. Vi havde som sagt set frem til at smage en vin til 500 kroner, men det er lige før at det endda til de 150 kroner var en skuffende vin. Jeg kan ikke sige præcis hvad jeg havde forventet, men jeg havde i hvert fald ventet noget mere. Noget mere kraft, en mere klart definerbar smag, et potentiale til en stor vin. Jeg ved det ikke, men synes ikke jeg oplevede noget af det. Paciencia betyder tålmodighed, og måske det netop er hvad vi skal udvise. Måske vinen skal have lov at ligge lidt længere, før den rigtig kan vise hvad den har at byde på. Som det er nu, er det i hvert fald ikke imponerende. Desværre.
Karakter: C-

2 kommentarer:

  1. Spændende smagning, som nok viser at dine forventninger ift. prisen måske har haft en indflydelse på vinens karakter. I samme prisklasse fik jeg en Gaja Dagromis for nogle uger siden, som virkelig var en fryd for ganen. Virkelig en meditationsvin.
    http://vinoble.dk/product/06009210635/2006-dagromis-barolo-angelo-gaja.aspx.

    Men det er lidt ærgeligt med en 500 kr vin der skuffer. Men godt at du fik den til nedsat pris. :-)

    Mange hilsner
    Kim
    Druerne.dk

    SvarSlet
  2. Lyder lækkert med den Gaja :) har kun en enkelt gang drukket Gaja, men det var også en fantastisk oplevelse.

    Jeg tror det er rigtigt at det kan spille ind at man kender en vins pris, men jeg undres nogle gange over hvordan ret dyre vine i den grad kan under-performe. Når vi laver vinsmagning smager vi blindt, uden at kende pris eller andet, og der oplever vi fra tid til anden, netop at de dyrere vine byder på mindre end jeg troede man kunne forvente. Det ER dog nærmere undtagelsen end reglen ;)

    SvarSlet