mandag den 1. august 2011

Wine Men Of Gotham Shiraz 2008

I weekenden var vi sammen med mine forældre, hvilket altid er en god anledning til at smække vin på bordet. Valget faldt på vinen Wine Men Of Gotham Shiraz 2008 fra australske Gotham Wines. Den er kåret som beste køb til prisen i australsk rødvin (lyder lidt som en selvopfundet bull-shit-titel, men jeg vælger at tro på det).

Faste læsere ved at jeg tidligere har drukket vin fra Gotham Wines og der var jeg bestemt ikke imponeret, så hvorfor vende tilbage til dem? Det er der to grunde til.

For det første købte jeg denne vin samtidig med den før omtalte skuffelse, så da den jo lå i vinkælderen (læs: skabet), skulle den selvfølgelig også drikkes.
Den anden grund handler om navne og etiketter. Sandheden er nemlig at lige så seriøs jeg er omkring det at finde gode vine, lige så stor en sucker er jeg for sjove navne og skæve etiketter. De kan nemlig være med til at pille noget af det snobberi af der til tider hænger omkring vinverdenen, og det er jeg og denne blog jo en stor fortaler for.
Derfor bliver jeg straks nysgerrig når et vinhus hedder Gotham, deres vin hedder Wine Men Of Gotham, og etiketten er sjov og uhøjtidelig. Det er også derfor jeg opdagede (og nu er stor nyder af) australske Mollydooker og en vin som The Boxer, og endda også en vin som Frontier Red fra amerikanske Fess Parker (man bliver bare nødt til at prøve en vin hvor etiketten ligner en wanted-poster fra en cowboyfilm, og hvor der er et billede af Davy Crockett på).

Nok snak, tilbage til aftenens vin.

Udseende: En meget mørk rød vin, grænsende til sort. Så egentlig ret indbydende ud.
Duft: Meget voldsom duft af modne bær. Jeg har læst mig til at der skulle være duft af chokolade, men det fornemmede jeg ikke. Duften var nærmest for kraftig.
Smag: Jeg begynder at se et mønster i vine fra Gotham Wines, og det er et mønster der gør at jeg nok stopper med at købe mere vin fra dem. Vinen var utroligt sød, både frugtsød, men også som var den sødet med puddersukker. Og ikke nok med det, den var også fed og cremet på en meget ucharmerende måde. Den var tyk i konsistensen, det var som at drikke kaffefløde, hvilket blandet med den søde smag, gjorde det meget svært at nyde vinen. Jeg noterede mig stort set ikke andet end sød, frugtet og cremefed, og det bliver man altså træt af efter et par glas.
Pris: 69 kroner hos Atomwine.
Bedømmelse: Håbet var at finde en god og lækker vin til ikke så mange penge, og selvom man med denne vin får rigtig mange slag i fjæset hvad angår duft og smag, så er det på en måde der bare ikke er tiltalene. Jeg forstår ikke hvordan Gotham formår at gøre deres vine så fede og cremede, men hvis de selv ved hvordan de gør, håber jeg de vil stoppe med det. For selvom man efter et par glas vender sig til fylden i munden, så er det bare ikke en nydelse, og man skal jo helst se frem til at åbne en flaske vin. Jeg har en enkelt vin tilbage fra dem, og på et tidspunkt får den chancen. Så må vi se om enten den eller jeg har ændret karakter.
Karakter: D

2 kommentarer:

  1. Spændende anmeldelse. Jeg var forbi Atomwine i dag for at købe en anden vin, og Christian fra Atomwine overtalte mig til at tage denne med. Så jeg har egentlig store forventninger. Nu må vi så se, om jeg er enig. Jeg skal nok få den anmeldt, så du kan læse om den snarest på druerne.dk.

    SvarSlet
  2. Hej Kim

    Jeg glæder mig rigtig meget til at læse din anmeldelse af vinen, og til at høre om du oplever det samme som jeg. Som jeg skrev i min egen smagekommentar er det den anden vin fra Gotham jeg har drukket, og de har begge haft den der meget cremede konsistens som jeg ikke har været vild med. Samtidig er jeg sikker på det er en spørgsmål om smag og behag, så jeg ser som sagt meget frem til at læse din oplevelse :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet