søndag den 7. august 2011

Mollydooker Gigglepot 2009

Hvor jeg dog elsker australske Mollydooker.

Jeg har i flere omgange skrevet om Mollydooker, ikke mindst da jeg smagte The Boxer, og der er bare noget ved det hus der går rent ind hos mig.
Navnet Mollydooker ligger fantastisk i munden, deres etiketter og navngivningen af deres vine er ganske uhøjtidelige (og ofte ganske morsomme), og jeg kan ikke stå for hvor søde Sarah og Sparky Marquis, Mollydookers ejere, bare virker. Og så er det da helt vildt hyggeligt at de laver små videoreklamer til alle deres vine, hvor de står og smager lidt, og taler i munden på hinanden.
Alt dette ville være lige meget hvis ikke vinene var noget værd, men for pokker, det er de. Den tidligere omtalte The Boxer er en dejlig Shiraz der byder på smage ud over den sædvanlige australske Shiraz. Og især på andendagen (hvis man har noget tilbage at gemme) har vinen samlet sig til en rigtig lækker oplevelse.

Her til aften åbnede jeg så vinen Gigglepot i årgang 2009 til kæresten og mig. Den er lavet rent på Cabernet Sauvignon, og Sarah Marquis indrømmer at det nok er hende favoritvin af hele årgangen. Jamen dog. Derudover har den vundet et hav af priser, og er blevet anmeldt overordentligt godt. Det virker lovende.
Vinen er opkaldt efter Sarah og Sparkys datter Holly. Wine Fact.

Udseende: Meget mørk rød, med et svagt lilla skær. Den så meget indbydende ud.
Duft: En herlig og meget voldsom duft. Meget frugtet, med kraftige noter af solbær. So far virkede alt stadigt lovende.
Smag: Hold nu op hvor smagte den godt. Virkelig kraftig frugtet smag, igen med noter af solbær. Den virker ganske sød, men på en overordentlig lækker måde, og ikke som f.eks. Gothams vine. Den havde meget bløde tanniner der på ingen måde trådte i karakter, men som mere bare lå som et lag i vinen. Virkelig virkelig lækker smag.
Pris: 299 kroner hos Atomwine.
Bedømmelse: Uden at have smagt andre Mollydooker-vine end The Boxer, må jeg indrømme at jeg godt kan se hvorfor Sarah Marquis udnævner denne vin som årgangens bedste. Det er et virkelig indbydende og lækkert glas, og det var præcis det vi havde lyst til, med valget af aftenens vin. Prisen er selvfølgelig deropad, og i det prisleje kan man finde rigtig mange gode vine. Derfor må det nok være smag og behag der afgører om vinen er det værd. Nogle vil måske mene at den er for frugtet og "lækker", og at den mangler noget, men det den gør (pleaser), det gør den saftsusme godt. Jeg er vild med den.
Karakter: B

Ingen kommentarer:

Send en kommentar