torsdag den 25. august 2011

Kanonkop Kadette 2009

Sidste lørdag var kæresten og jeg inviteret til grillaften hos min ven Thomas og hans søde kone Charlotte. Med var også min fantastiske vin-ven Palle og hans søde forlovede Ditte. Der var lagt op til en fantastisk dag og aften, og da de to venners kone/forlovede begge er gravide, betød det også at der ville være godt med vin til os mænd. Nå ja, og til min kæreste, men hun var sød at holde igen (måske sandheden mere var at vi mænd forsvandt ud i haven med flaskerne, som var tømt når hun så dukkede op med tomt vinglas, men det er en anden historie).

Thomas og Charlotte havde købt fantastisk ind til grillen. Især nogle grillbare chorizo-pølser var helt ufatteligt lækre, mens Palle og Ditte havde pisket en lækker chokolademousse sammen til dessert.
Det efterlod vinindkøbet til mig, og jeg medbragte tre rødvine.

Første vin vi drak var Kanonkops Kadette fra 2009. Jeg tog den med fordi jeg som tidligere fortalt ville se om jeg kunne finde en sydafrikansk vin til Palle som var god, men som ikke kostede mere end 100 kroner.
Det skal være sagt med det samme, at dagen inden grillaftenen gik jeg hen og blev forkølet, så jeg kan ikke være helt skarp med kommentarerne. Jeg vil derfor ikke være så skematisk i min vurdering, men mere komme med nogle generelle kommentarer

Vinen er lavet på 46% Pinotage, 30% Cabernet Sauvignon, 18% Merlot og 6% Cabernet Franc, så lidt frisk sagt kan man sige den er 50% Bordeaux og 50% Sydafrikansk.
Vi gik ind til vinen med to modsatstridende forventninger. På den ene side var Palles dårlige erfaringer med sydafrikanske vine til 100 kroner, som kan være noget så stramme med smag af brændt gummi. På den anden side er vores erfaringer med Kanonkop og deres topvin Paul Sauer. Den drak vi til den sidste vinsmagning vi afholdt, og var alle svært tilfredse med den.
Heldigvis blev vi positivt overrasket over denne vin. Den havde en dejligt lettere kompliceret smag, med tydelige noter af fad og kraftige velsmagende krydrede noter. Samtidig var der en perfekt mængde velintegrerede tanniner, som ikke udtørrede munden, men som alligevel satte deres aftryk i hele munden.
Samlet set et dejligt glas som var lige til at drikke. Der var ikke den helt store dybde, og vi er ikke i nærheden af hvad Paul Sauer kan, men det er jo slet heller meningen med denne vin. Den var netop perfekt som optakt til den gode grillmad vi skulle til at have gang i.

2 kommentarer:

  1. Så har jeg fået min netforbindelse tilbage. Tak til tordenvejr og regn for at ødelægge Telenors HPFI-relæ.

    Anyway…har ikke så vanvittig meget at tilføje til denne vin. Er meget enig (ligesom vi da vidst nok egentlig var med alle vinene den aften). Husker i hvert fald tydeligt at balancen mellem fadlagringen, frugt og taninerne gaske enkelt var IMPONERENDE i en flaske til 100 kr.

    Billig Sydafrikansk vin kan altså lade sig gøre, men når det er sagt, så syntes jeg stadig at man får mere for pengene hvis man vælger Paul Sauer til 300 kr. Den kunne nemlig godt koste 4-500 kr og stadig være et godt køb.

    Så ikke nok med at jeg nu igen kan kigge på vin fra Sydafrika i et fornuftigt prisleje, så kan jeg (måske) også begynde at kigge på druen Pinotage. Halvdelen af denne vin er som du skriver lavet på Pinotage, og det lille bæst har jeg haft det svært ved. Har fået franske ”Pinotager” der var intetsigende, syltetøjsagtige og underlige lette i det.

    Men en dejlig vin som denne Kanonkop skulle man jo egentlig købe 6 stk af. Den kan sgu bruges til mange ting mad-mæssigt, men også drikkes alene……som vi jo så fint beviste.

    SvarSlet
  2. Åh ja, hvilke minder om en god aften :) Det her er helt klart en kvalitetsvin til en god pris, og så er jeg da også nysgerrig efter andre vine på Pinotage. Måske opleve hvordan en 100% Pinotage til en lidt højere pris smager (dem laver Kanonkop også, omvendt er der mange andre gode sydafrikanske vinhuse man bør smage. Simonsig f.eks.)

    SvarSlet