lørdag den 6. august 2011

Lidt om Kanonkop Paul Sauer og Vinoble

For ikke så længe siden var jeg inde i centrum af København, og der besøgte jeg vinbutikken Vinoble som ligger i det gamle Daells Varehus' bygninger. Jeg er gået forbi butikken mange gange, men af underlige årsager har der altid været lukket når jeg er kommet forbi. En gang hvor jeg gik efter den specifikt, havde de netop lukket fem minutter forinden.

Denne gang valgte jeg dog at gå mod butikken som det første, så jeg kunne få set hvad de kunne byde på.
Butikken forekommer mig lidt mørk og huleagtig, på trods af at der var højt til loftet, men det kunne jeg faktisk godt lide. Der var et godt overblik over hyllerne, selvom der var en form for udstilling mod bagenden af butikken, der gjorde det lidt mere trangt. Ud over vin har Vinoble også anden spiritus og jeg noterede mig at de have adskillige gode whiskyer på lager.

Som det så tit sker når man går i vinbutikker for at snuse, kan man næsten ikke undgå at falde lidt i snak med vinhandleren, og det skete også denne gang. Det var en kvinde, og jeg tror hun var svensker. Det er et godt tegn, for svenskere er bare skide søde. Sådan er det bare.
Jeg fortalte hende at jeg kunne se at hun havde Kanonkops Paul Sauer hjemme i en årgang 2007, og jeg kunne ikke dy mig for at fortælle at jeg kort forinden havde smagt denne vin, bare i årgang 2005, og hvilken nydelse det havde været.
Da det desværre er en vin til 300 kroner, er det jo ikke lige en man åbner hver uge, så jeg spurgte om hun havde noget der smagte i samme retning, men som var noget billigere. Og selvfølgelig svarede hun at det havde hun ikke. Hun havde nogle rigtigt fine bud på gode vin, men intet kom i nærheden uden også at komme op i pris.

Samtalen udviklede sig til en lovprisning af både Kanonkop og selve vinen Paul Sauer fra vores begges sider, og under den samtale fortalte hun mig at hun faktisk havde arbejdet på Kanonkop i tre år. Sikke et indspark, og hun gik straks i gang med at fortælle hvorfor denne vin var så speciel.
Det hele handlede om det håndværk der lå til grund for vinen. Hvor de fleste andre vine blev presset vha. maskiner, brugte man med Paul Sauer tre dage på at presse druerne ved håndkraft, 24 timer i døgnet. Hun fortalte at det i starten var ganske nemt, da druerne ligesom bare smuttede rundt med hinanden, men efterhånden som de bristede og saften løb ud, blev det hele til en grød der næsten var umulig at "røre rund i". Det krævede altså virkelig mange krafter hen mod slutningen af processen, men resultatet blev så også derefter.
Jeg spurgte om dette arbejde virkelig kunne smages i vinen, og hun sagde også i den grad. Med et smil fortalte hun at de på Kanonkop så hende som "den lille pige", så de tog meget hensyn til hende, og lod hende kun lave det fysiske arbejde i de tidlige dele af processen. Åhr altså.

Nå, men det var en rigtig spændende samtale, og da jeg fortalte hende at jeg desværre ikke havde flere af den fantastiske 2005-årgang, men kun 2007-årgangen, som jeg forventede skulle ligge et par år endnu før den, forhåbentlig, ville komme i nærheden af at blive lige så god, fortalte hun mig at efter hendes bedste overbevisning, ville 2007 blive en markant bedre årgang end 2005'eren. Så min søgen efter flere 2005'ere er hermed tilendebragt, og jeg vil fylde op med 2007-årgangen når nødvendigheden byder sig.

Jeg gik uden at købe noget, for jeg endte jo egentlig med at lede efter en vin der ikke fandtes, men efter den fantastiske snak om vin, er der ingen tvivl om at jeg vender tilbage når jeg skal have fyldt op af Paul Sauer 2007.

3 kommentarer:

  1. Sikke en fil lille historie/oplevelse du havde dig der. Verden er lille nogen gange. Super spændende med årgang 2007 af Kanonkop (elsker det navn).

    Jeg har aldrig rigtig gjort mig i vine fra Sydafrika. Dels er det næsten altid i 3 for 100 kr i diverse supermarkeder. Dette kan nu være fint nok, men i det prisleje tager jeg mig tit i at de lugter (og til dels smager) af brændt gummi. Har sågar på den konto imponeret nogle tidligere kollegaer, der syntes jeg skulle smage en vin blindt. Her duftede jeg til den og sagde straks at det var en vin fra Sydafrike.
    At jeg så gættede forkert på selve druerne var lige meget – de var stadig svært imponeret :-).

    Det med at de tit og ofte kan lugte af brændt gummi er ikke noget jeg som sådan selv har fundet på. Læste det for første gang i min vinbog af Oz Clarke, og senere i en klumme på B.dk af Søren Frank.

    Anyway – Kanonkop har gjort mine fordomme af Sydafrikanske vine til skamme. Tror bestemt den er på min top 3 over favoritter ever.

    MEN…..prisen er sgu også derop af. Så mangler stadig en super-oplevelse af noget Sydafrikansk til en 100-mand, ligesom man sagtens kan finde det fra Italien. Men det mangler jeg sgu nok også med franske vine :-).

    Gode oplevelser i dette prisleje modtagen med glæde.

    Nu vil jeg drikke noget vin og spise nogle popkorn.

    Forsat god weekend.

    SvarSlet
  2. P.s - Kender ikke til metoden håndkraft. Kender godt til det med at masse dem med føderne, men håndkraft?

    P.p.s - Er enig i det med svenskerne :-)

    SvarSlet
  3. Ah et godt indspark Palle.

    Jeg synes det er stærkt at du på den måde kunne sætte dine kolleger skakmat, og det viser vel at du er blevet opmærksom på bestemte nuancer, og kan huske dem, så du kan kende vine eller regioner fra hinanden. Ved jo at du også besidder den evne i forhold til italienske vine. Fantastisk.

    At de vine du omtaler kan lugte af brændt gummi, tror jeg godt jeg kender til, og jeg tror måske lidt at det er det samme jeg oplever med generelt for billige vine. De tre for hundrede fra et land som Chile kan i min mund også smage usandsynligt dårligt. Meget, meget skarpe og bitre, og uden nogen som helst definerbar smag.

    Jeg glæder mig over at Kanonkop har omvendt dig ift. sydafrikanske vine, og at Paul Saueren er røget helt i top tre. Kendte du den i forvejen, eller er det mødet til vinsmagningen der gjorde udslaget? Jeg åbner meget gerne en årgang 2007 så vi kan få den smagt, så du siger bare til :)

    Og den med håndkraft? Lyder sgu egentlig nok lidt underlig, men er ret sikker på det var det hun sagde. Jeg må spørge ind til det hvis hun står der, næste gang jeg kommer forbi.

    Og nyd så de popcorn. Vi ved jo begge de går fantastisk til vin ;)

    SvarSlet