fredag den 12. august 2011

Nyt besøg i Vinoble, en ny vin, og lidt nyt om Kanonkop

Jeg var i dag en tur i Vinoble i det gamle Dalle-Valle, fordi min gode ven Palle for knap en uge siden gav en udfordring her på bloggen.
Egentlig var det ikke en direkte udfordring, men mere et ytret ønske om om nogle kunne finde en god sydafrikansk vin til 100 kroner. De "billige" vine fra Sydafrika han normalt fik serveret, var ofte noget skarpt stads der smagte af brændt gummi, og han håbede derfor at nogen kunne komme med nogle gode bud, til de 100 kroner.

Da jeg skal se Palle om god en uges tid, og tilmed drikke rødvin sammen med ham, valgte jeg derfor at tage hans spørgsmål som en udfordring, og i den anledning befandt jeg mig så i dag i Vinoble.
Jeg har før skrevet meget rosende om sydafrikanske Kanonkops vin Paul Sauer, men det er en vin til 300 kroner, så i denne sammenhæng går den jo ikke. Men jeg ved at Kanonkop også laver en vin ved navn Kadett, og den koster 100 kroner. Se, så spiller klaveret jo pludselig.
Mere rigtigt koster Kadett 110 kroner hos Vinoble, men sådan er livet bare nogle gange, og når det (livet) er sådan, så må man bare leve med det. Og går man online kan man faktisk købe vinen til 99 kroner, så i det store samlede karma-kosmos, har jeg ramt den lige i røven.

Anywho, vinen er købt, og jeg glæder mig til at servere den for Palle (og Thomas og min kæreste), og se hvad dommen bliver. Jeg har ikke selv smagt den, men cellartracker-folket virker ganske begejstrede, så fingrene er krydsede. Der kommer en smagekommentar på den efter næste weekend.

Af relaterede nyheder kan jeg, for de ekstremt faste læsere med klæbehjerne, informere om at det igen var den søde kvindelige svenske ekspedient der servicerede mig med mit vinkøb i Vinoble i dag, og faste læsere vil vide at jeg tidligere havde en snak med hende om hvordan Kanonkop laver deres Paul Sauer. I den anledning stillede Palle spørgsmålstegn (se kommentarerne til indlægget) ved om de virkelig "rørte" rundt i druerne, frem for at stampe dem med fødderne, og det fik jeg opklaret i dag.
Sandheden er at de ikke direkte rører rundt, men at de med hånd- og armkraft banker druerne. Forestil jer hvordan man i gamle dage kærnede smør, ved at holde med begge hænder om en pind, som man så førte op og ned. Det var den bevægelse hun viste mig. Jeg havde altså ganske ret i min første beskrivelse, i det jeg jo satte ordet "røre" i anførselstegn. Så kan den slags jo betyde hvad som helst.
Denne handling gøres ca. hver anden time i tre dage, og under processen befinder druerne sig i store cementkar. Den søde svensker fortalte som dagens bonusfact, at der hver aften blev gjort rent omkring cementkarene, og var der bare den mindste smule snavs at spore, blev man sendt ud for at gøre rent igen.
De går virkelig op i det, der hos Kanonkop.

Sidste lille Kanonkop-nyhed, handler igen om Paul Sauer. Forleden drak kæresten og jeg nemlig en Paul Sauer fra 2007, altså to årgange nyere end den jeg før roste til skyerne. Igen var det et dejligt glas vin, med megen kraft, saft og detalje, men jeg kunne godt smage at det var en yngre vin. Den havde simpelthen ikke nået at udvikle flere af de detaljer som jeg synes at der var i årgang 2005. Det var en god vin, men den var ikke nær på højde med 2005'eren. Jeg tror den har potentialet til det, så jeg giver den sidste flaske et par år i skabet, og så ser vi hvor den lander. Min nye veninde i Vinoble lovede også at gå hjem og undersøge årgangskvaliteten af 2007 kontra 2005. Sådan en lille bog har hun nemlig. Måske hendes svar bliver bonusfact næste gang jeg besøger Vinoble.

2 kommentarer:

  1. Glæder mig allerede til at smage den vin! Godt arbejde.

    Interessant med hånd- og armkraft på den dyre vin! Omrøring hver 2. time 3 dage i træk…..det må sgu være et hårdt arbejde med en rimelig smadret døgnrytme – lidt ligesom at have en nyfødt unge :-).

    Nu hvor overstående artikel ikke har noget billede, så kunne du måske have fremskaffet et billede af hende svenskeren?!?! Om ik’ andet, så gør det næste gang du besøger Vinoble - bare sig at du er vin- enchusiast !!

    SvarSlet
  2. Tak for det, jeg ser også frem til hvor en vin billigere vin fra et fremragende hus ligger. Vi skal selvfølgelig ikke forvente Paul Sauer, men er spændt på HVAD den faktisk kan levere.

    SvarSlet