søndag den 31. juli 2011

Online vinkøb

Et af de "problemer" der opstår når vi allesammen går online for at handle, er at det går ud over indtjeningen i den fysiske butik. For øjeblikket er der jo endda en reklame der gør sjov med denne problematik, og jeg skal gerne være den første til at indrømme at jeg også har gjort som i reklamen. Tjekket produktet ud i butikken, for så at købe det billigere online.
Når det kommer til indkøb af vin, er problematikken efter min mening dog lidt anderledes.

Langt de fleste danskere køber deres vin i supermarkederne. Det er en påstand jeg ganske ubegrundet ophæver til fakta. Allerede her kan man jo sige at det skader den lille vinhandel, du ved, ham eksperten der VIRKELIG kan vejlede dig professionelt.
Det har jeg ingen problemer med, for faktum er (igen ubegrundet, men efter min mening) at man i supermarkederne sagtens kan få rigtigt gode vine. Den tidligere omtalte Fina Caro Maestro er et rigtigt godt eksempel på dette. Dog er der langt imellem den gode vinmand der kan tage dine input og omdanne det til den helt rigtige vin du skal købe med hjem, og det er et problem.
For begynder man at gå lidt mere op i vin, og begynder man at kunne sætte ord på hvad man kan lide og ikke lide, så er det altså vinmanden i den lille (eller store) vinhandel man har brug for. Netop ham der forstår hvad du siger, og som kender alle de vin han har stående på hylderne. Og så er det sgu ærgerligt at han har drejet nøglen om for en måned siden, fordi du gjorde alle dine vinhandler i Super Best eller i Irma.

Og hvor står nettet så i den diskussion? Personligt er jeg sindsygt glad for at handle vin online, og om et øjeblik giver jeg mine bud på gode vinbutikker på nettet.
Problemet med vin som handelsvare er, at man ikke bare kan vælge sin yndlingsvin og så gå ned i den lille vinhandel og købe den. Da jeg skulle købe ind til den vinsmagning jeg holdt for godt en måned siden, googlede jeg de vine jeg skulle bruge, og stort set allesammen kunne kun købes et sted. Og sådan er det jo. Går man ned i en vinhandel, så har den sit udbud. Besøger man en anden, så har den et langt stykke af vejen, et helt andet udbud. Og hvad gør man så når man står og skal bruge en flaske der virkelig kun kan opdrives online? Mit svar er at man handler online.

Heldigvis gemmer der sig for en del af de online vinhandler, en rigtig butik bagved. Så når jeg sidder og handler ind online i København, køber jeg faktisk "bare" vin ind i en fysisk vinhandel i Viborg. Og det kan jeg godt lide, for jeg vil jo gerne støtte den fysiske vinhandel, jeg elsker jo at snuse rundt i dem, få mig en snak med vinhandleren, og så købe en dejlig flaske med hjem, efter kyndig vejledning.

Når det så er sagt, så kommer her mine anbefalinger og erfaringer med gode online vinhandlere:

Atomwine.dk
Atomwine har jeg brugt til at handle østrigsk vin til vinsmagningen, men bruger den ellers når jeg skal have vine fra Mollydooker i Australien. Hjemmesiden er rigtig fin med megen information, og det er nemt at handle der. De sender varerne hurtigt afsted, og da de bruger PostDanmark kan du altid gå på posthuset for at hente dem. Ikke noget med fragtmand hvor du skal være hjemme mellem 8 og 16 en tilfældig tirsdag.

Vildmedvin.dk
Vild med vin har en endnu bedre hjemmeside end Atomwine. Den er dejligt overskuelig, og så kan jeg af en eller anden årsag godt lide at vinene er listet i rækkefølge efter pris. Da de forhandler vine fra H.J. Hansen, bruger jeg den bl.a. når jeg skal have vine fra Torbreck i Australien, men også vine fra Kanonkop i Sydafrika.
Servicen er helt fantastisk hos Vild med vin. Da jeg bestilte et antal Kanonkop-vine, ringede de mig straks op for at sige at de kun havde en enkelt flaske tilbage af den ønskede årgang, men at de kunne supplere op med en senere årgang. Jeg sagde at det måtte de gerne, men om de så ikke kunne give mig et godt tilbud, nu de jo ikke kunne levere det jeg havde bestilt (og som var godkendt) online. Da varen kom, havde de smidt en gratis flaske god vin med, som "undskyldning". Det er god service.
Også her kan man få sendt med PostDanmark, men endnu bedre er at de sender til GLS pakkeshops. Der vælger man en butik der er med i GLS som ligger i nærheden af hvor man bor, og så leveres vinen derhen. Så får man en mail eller en sms når vinen er klar til afhentning. Blockbuster-butikkerne er f.eks. med i GLS.

Vinexus.dk
Jeg tror Vinexus er et en eller anden form for internationalt foretagende, for siden rummer en del stavefejl, og så vidt jeg husker kom pakken fra Tyskland. Det ændrer dog ikke på at servicen var helt fin, der var kort leveringstid, og igen kom pakken med PostDanmark.
Vinexus har jeg brugt til at købe Aalto vin fra Spanien, og så den Rioja-vin som Tue ovre fra Bach & Petersen Vine havde rost til skyerne.

2 kommentarer:

  1. Hej Jesper,
    Du er med i mit FredagsRecap i denne uge:)
    http://vinensvildevesten.blogspot.com/2011/10/fredadagsrecap-eu-frer-vinkrig-pa.html

    God weekend,
    Nanna

    SvarSlet
  2. Hej Nanna

    Tusind tak for linket, og tak for god inspiration i dit Recap :)

    Rigtig god weekend,
    Jesper

    SvarSlet