onsdag den 4. april 2012

Kalleske Merchant Cabernet Sauvignon 2009

For nogle uger siden skrev jeg et indlæg, der handlede om at der ikke rigtig var noget i vinreolen der for tiden fangede min interesse. Det fik Alex fra Kælder Noter til at skrive en kommentar om hvordan han i den slags situationer gerne satser lidt, og køber vin han ikke kender noget til. På den måde har man chance for at udvide sine horisonter bare en lille smule.

Det var et råd jeg kunne lide, og efter at have shoppet lidt rundt, endte jeg med at købe nogle forskellige flasker fra det australske vinhus Kalleske hjem. Den første af dem proppede vi op forleden aften, og her på tredjedagen nyder jeg lige et sidste glas mens jeg skriver dette.

Jeg må indrømme at jeg ikke kendte til Kalleske på forhånd, men det jeg har læst om dem synes jeg lød spændende. Vinhuset er fuldt økologisk, hvilket betyder at det rent er naturen der afsætter spor og karakter i hver enkelt drue. Ingen gødning her. Denne naturlige tankegang fortsætter når vinene skal laves, da der gås meget op i at det er druernes rene smag der skal komme til udtryk i vinen, og ikke alt muligt andet. Derfor kurvepresses druerne, ligesom vinen spontangærer ved naturens hjælp (endda noget de har sat et lille emblem på etiketten for at gøre opmærksom på). Samtidig er man heller ikke meget for at bruge nye fade, idet de afgiver for megen smag til vinen som ikke er naturlig. Hele filosofien er at man skal kunne smage den enkelte drue såvel som dyrkningsstedet rent i vinen. Det må jo næsten siges at være en australsk terroir-drevet vin.

Og hvad er der så kommet ud af alt det her arbejde? En lille solbombe der har ligget og gæret 2 år på fad (som så nok er gamle fade), og det smager bare rigtig godt. Vinen er lavet på 100% Cabernet Sauvignong og er en årgang 2009.
I glasset står vinen virkelig mørk, ja næsten sort. Alkoholen er helt oppe på 14.5% og der er tydelige brede gardiner ned af glasset.

Til at starte med virker duften en anelse tillukket, og alkoholen skinner en anelse igennem. Efter nogen tid åbner den dog op med en kraftig næse af solbær og solbærsaft. Jeg har læst mig til at blyant skulle være en note i duften, og det giver faktisk meget god mening.

Smagen byder ligeledes på mørk frugt, solbær og ellers godt med fylde med en rar sødme som især fornemmes idet man synker. Forrest i munden fornemmes et fint lille syrebid. Det hele er pakket godt ind i meget velintegrerede tanniner, som sikrer en ganske harmonisk og velsmagende oplevelse.

Jeg har drukket en del Mollydooker-Cabernet, og hvor de besidder mange af de samme kvaliteter som denne, er de dog langt mere powerfulde og søde i udtrykket. Her bydes der på klassisk varm solmoden Cabernet-smag, men dog uden den power fra Mollydooker. Det er der sikkert mange, som synes at australske vine kan være nogle solbomber, der vil foretrække. Selv er jeg nu lidt af en slikmund, og kan godt lide den ekstra power.

Kalleske Merchant er et rigtig godt glas vin. Cabernet Sauvignon kan virkelig smage godt når det lavet ordentligt og med lidt sol bag. Den har flere dimensioner og karakterer end Mollydookers Maitre D', og er ikke helt i samme grad så sød og powerfuld. Det må så være en smagssag hvad man mest er til.
Syrebidet og tanninerne binder vinen rigtig godt sammen og giver et meget harmonisk indtryk. Jeg ender på karakteren C+, da det er et rigtigt godt glas vin det her. Personligt vil jeg dog nok vælge en Dooker-Cabernet til ca. samme pris. Denne her koster 169 kroner host Atomwine.

Karakter: C+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar