mandag den 16. april 2012

Le Ragose Amarone Classico 2006

Med tanke på at vi godt nok har drukket meget australsk vin på det sidste, valgte vi i weekenden at åbne en flaske italiensk. Det er virkelig længe siden at jeg har drukket Amarone, så valget faldt på den her klassiske supermarkedsvariant. En Le Ragose årgang 2006.

Jeg mindes at have læst at det skulle være en rigtig god Amarone til pengene (men desværre mindes jeg ikke prisen), så jeg så frem til at smage den.

Inden jeg kommer for godt i gang, så vil jeg lige nævne at jeg ikke helt kan finde ud af Le Ragose og deres navne. Den her Amarone hedder også Classico, men er ikke den samme vin som deres Amarone der ikke hedder Classico. I mine forsøg på at læse om den på nettet, har den nogle stedder stået med den ene betegnelse, men med et foto af den anden variant. Derfor kan jeg i grunden være lidt i tvivl om hvad det er for en vin andre har smagt, og kommenteret på, og ser derfor endnu mere frem til hvad der gemmer sig i denne flaske.

Lad mig bare åbne med at sige at jeg godt nok blev skuffet over den her vin. Måske er jeg blevet lidt farvet af at have drukket solmodne australiere på det sidste, men alt andet lige venter jeg mig noget helt bestemt af en Amarone. Jeg forventer en saft og kraft fra de tørrede druer, og en fylde og intensitet som kun en god Amarone kan byde på. Ud fra de forventninger er det her ikke en god Amarone.

Vinen ser forbavsende let, og tør jeg sige gennemsigtig, ud i glasset. Duften er lidt underspillet, men egentlig ok indbydende. Ved første mundfuld er det første der slår mig den klassiske Amarone-sødme, men derefter et kraftigt syrebid der tager over. Det er et modspil der i grunden kunne spille fint sammen, med et bid der netop ville kunne balancere op imod en kraftig sødme, men problemet er bare at sødmen ikke er så kraftig endda, og det får syren til virkelig at skinne igennem.

Jeg drak første glas imens jeg lavede mad, og selvom jeg oplevede en snert af hvad jeg synes Amarone skal være, så stod jeg med en oplevelse af at den her bare slet ikke kunne eller ville det som jeg forventede. Vi spiste forloren hare med sød ribsgelesovs, og til sådan en fed sød ret, fungerede det faktisk meget godt med den her vin, måske netop p.g.a. den kraftige syre. Så under maden var det egentlig en ok vin. Men efterfølgende, når vi bare drak vinen som ren nydelse, så krøb skuffelsen sig på. Vinen var som sagt overraskende let i det, og jeg beskrev den endda for min gode vinven Palle, som en fyldig (frugtig) Pinot Noir, hvilket må betyde en meget let Amarone (hvis den slags overhovedet kan sammenlignes). Måske en lidt tåbelig kommentar, men det understregede den utrolige lethed som jeg absolut ikke havde ventet.

Vinen er købt i SuperBest til en ukendt pris og for en del år siden. Jeg har virkelig vendt og drejet mine overvejelser om karakteren, for i bund og grund var det ikke et dårligt glas vin. Det kunne helt sikkert både drikkes og nydes. Men set i lyset af at det her er en Amarone, et navn der gennem tiden nærmest er blevet skamredet og udvandet, så havde jeg sgu ventet mig noget mere, og det må afspejles i karakteren. Derfor ender jeg på et noget skuffende D+. Øv altså - jeg må ud og finde mig en god kraftig Amarone så jeg kan få taget revance.

Karakter: D+

5 kommentarer:

  1. Hej Jesper!

    Le Ragose er en producent meget langt fra de halv-heltvivlsomme supermarkedsamaroner købt i bulk og aftappet af en nummer-kode. Familien Galli's Le Ragose er et ærligt, respekteret og traditionelt familiehus med nogle af de højest beliggende parceller i Negrar. Bl.a på grund af det sidste og også de traditionelle metoder i kælderen er stilen (for typen) slank, elegant og klassisk stringent med friskhed og høj syre - det er helt bevidst og værdsat af mange (men det er selvfølgelig smag og behag, uden tvivl! :-))
    Amaroner i den her klassiske stil vinder generelt markant med lagring. Jeg har selv fundet en ung Le Ragose en smule enstrenget, men smagte for nylig deres 2002'er som var helt forrygende, moden og kompleks her efter 9-10 år (endda selvom 02 er en svag årgang).

    Le Ragose dyrker kun druer til Amarone i classico-zonen, så deres amarone er altid classico.

    Hvis en klassisk amarone er på linje med en oversøisk pinot i fylde, så kan man jo som håbløs eurofil med et glimt i øjet spørge om det er amaronen eller pinot'en som er på afveje;-)

    Tak for en fin blog, som jeg læser fast.

    MVH Niels

    SvarSlet
  2. Hej Niels

    Super godt indspark, nu jeg selv er så blanco på Amarone- og ikke mindst Le Ragose-området ;)

    Min opfattelse var også at Le Ragose var et respekteret hus, men den type Amarone de så åbenbart producerer, er bare ikke lige mig. Selv om jeg har drukket rigtig meget italiensk (faktisk startede min interesse gennem de italienske vine), er det aldrig blevet til meget Amarone. Måske fordi den blev så overdrevent kendt, at der var langt mellem de gode flasker, og de, var desværre presset lidt for højt op i pris.

    De gange det så allegevel er blevet til Amarone, der har det været til en rimelig høj pris, og gerne med den lidt tungere og fede karakter, som jeg ofte godt kan lide. Derfor blev den her omtalte Amarone lidt af en skuffelse, da den netop ville noget helt andet.

    Det er rigtig godt du får nuanceret billedet på Amaroner, at de faktisk kan noget helt andet end hvad i hvert fald jeg troede, og så er det jo ganske rigtig som du siger, smag og behag der må afgøre om det er godt :)

    Og interessant tanke du kaster på bordet, om den klassiske Amarone og den oversøiske Pinot. Måske en smagning på de to druer/metoder på papiret ser helt forker ud, men i virkeligheden kunne være interessant. Det er der jo en af os der må finde ud af ;)

    Hilsen Jesper

    PS. Tak for de pæne ord.

    SvarSlet
  3. Nåh ja, og så vil jeg da helt sikkert gemme min sidste flaske af denne vin, en del år endnu, og så se hvad den ændrer sig til.

    Til den tid vil jeg jo også være opmærksom på at jeg skal forvente noget andet, og så kan det jo være at min oplevelse bliver en helt anden. For for pokker hvor spiller forventningerne dog ind når man propper en vin op ;)

    Jesper

    SvarSlet
  4. Hej igen, Jesper!
    faldt lige over denne: Italienske Viners noter ud fra en smagning med Mikkel Lyng fra den lille danske amarone-importør MWineM, der virker til at være gode sager der i forskellige stilarter:

    http://italienska-viner.blogspot.com/2012/04/amarone-med-mikael-lyng.html

    VH Niels

    SvarSlet
  5. Hej Niels

    Tak for linket, det indlæg skal jeg helt sikkert have læst.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet