onsdag den 11. april 2012

Kalleske J.M.K Shiraz VP 2008

Den sidste vin vi drak i søndags da mine forældre var på besøg, var også den sidste af de tre vine fra australske Kalleske jeg havde hjemkøbt. Hvor de to andre var regulære rødvine, var den her en lidt anderledes vin, og et forsøg jeg så frem til at smage.

Vinen er det der på engelsk hedder en fortified wine (jeg kender ikke nogen dansk betegnelse), og det som jeg havde læst om den slags, og som fangede min interesse, var at de bedst kunne beskrives som en slags portvin. Dog var det her en portvin der var lavet på Shiraz. Interessant.

Ideen med fortified wine er at det ikke er et destillat af nogen art, men istedet en regulær vin der er tilsat eksempelvis cognag for at stoppe vinens gæring. I gammel tid var det en måde at bevare vinens holdbarhed, men nu gøres det for at fremhæve smag og styrke. Da gæringen stoppes ved tilsætningen af cognag, efterlades mere af det naturlige sukker i vinen, hvilket giver en sødere vin med en højere alkoholprocent. Altså en vin der nærmer sig en portvin i udtryk.

Vinen her hedder J.M.K (opkaldt efter John Malcolm Kalleske, den nuværende Kalleskes far, som har taget sig af vinmarkerne de sidste 50 år), den er som sagt lavet på Shiraz (og cognag), og trækker ikke mindre end 19%. Som det ses på billeder leveres vinen som halv-flaske, og leveres i en rigtig fin lille klar glasflaske. Proppen er ikke mindre sød, da den er ca. halv størrelse af normale vines. Nåååh.

Og hvad kan der så siges om vinen? Tja, at den er intet mindre end fantastisk. Jeg er ikke sindsygt crazy med portvin, men den her ramte mig bare. Den er meget mørk i glasset, lidt fed i det, men ikke nær så meget som en portvin.

Duften er der tryk på, og man fornemmer bare den store og fede Shirazfrugt. Mums.

Smagen er mere af det samme. Tydelig fedme og sødme - det portvinsagtige fornægter sig ikke, og så er det bare hamrende lækkert at det er Shirazdruen der smager igennem, bag denne sødme - noget der selvfølgelig ikke kan opleves med en regulær portvin.

Vi serverede den her vin med en god chokolademousse, og for pokker hvor gik det bare godt sammen. Er man til det portvinsagtige, men også australsk vin og ikke mindst Shiraz, så er der ingen vej uden om Kalleske J.M.K Shiraz VP. Det skulle da så lige være prisen, der ligger på 150 kroner for den halve flaske, hos Atomwine. Det er dyrt, men det hindrer mig ikke i at give den karakteren A. Oplevelsen var simpelthen bare for god og interessant, og når man nu er en lille sukkergris som jeg er, så kan andet ikke komme på tale.

Karakter: A

7 kommentarer:

  1. Hej Jesper..
    Fedt at læse om dine "vin i påsken oplevelser", jeg har været MEGET nysgerrig på 2 af dem du har nydt, nemlig den Australske Tempranillo og den lille fede du omtaler her. Jeg er stor fan af Portvin, så har godt læst om denne før, nu har jeg en endnu bedre grund til at købe den:)
    Jeg håber du gir Portvin en chance mere Jesper, det er fantastisk!
    Jeg selv havde en lidt tam påske, hvad vin angår, så jeg må ta revanche den kommende tid:)
    Husker ikke om du smagte port til den vilde smagning du var til for noget tid siden? Jeg må lede på din blog:)
    VH
    Alex

    SvarSlet
  2. Hej Jesper
    Har selv smagt Kalleskes lille JMK, og det er en fin lille specialitet, som jeg også fandt ret spændende. Jeg fik den godt nok efter en række af forskellige vine, og der var der nogle, som der fandt den "for meget", men jeg er nu ret vild med den.
    Har ikke smagt tempranilloen ... den lyder nu ret interessant, så fedt at læse om den. Havde slet ikke set, at Kalleske var kommet med en sådan vin. Kalleske har i øvrigt tidligere været kåret med winemaker of the year i Australien, så han er ikke en mister hvem som helst. Mener også at kunne huske, at nogle af hans vinmarker får år tilbage lagde druer til Penfolds kultvin Grange. Det siger også lidt om kvaliteten.
    vh Ulrik

    SvarSlet
  3. Hej Alex og Ulrik

    Fedt med jeres kommentarer :)

    @Alex: håber du får taget revance angående vinen. Ærgerligt med skuffelser, især hvis man har sat sig lidt op til en god oplevelse. Jeg har slet ikke opgivet portvin, og det er heller ikke sådan at jeg ikke kan lide det. Jeg synes bare godt det kan blive "lidt for meget" så et glas eller to er rigeligt engang imellem. Omvendt med J.M.K'en så var den ren nydelse og lige til at slubre en hel flaske af, måske fordi jeg oplever den end lidt lettere end en portvin. Jeg har allerede bestilt ekstra flasker af den, og de ankom i dag da jeg skrev indlægget om den. Mums :) og jo, der var skam portvin til den store smagning, og det var godt ;)

    @Ulrik: fedt at du også har haft glæden af J.M.K'en, og som mig også kunne lide den. Det er en speciel lille fyr ;)
    Jeg må indrømme at Kalleske har været et spændende møde, og jeg skal helt sikkert smage mere fra dem. Prøv Tempranilloen og fortæl endelig hvordan du oplever den. Og det med Grange, det anede jeg ikke. Det lyder jo godt nok vildt. Gad vide hvilken af deres egne vine de nu bruger de druer i? :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  4. Wow! Et A! Er det sket før? Den må jeg da næsten prøve ved første givne lejlighed. Jeg kan nemlig rigtig godt lide portvin - og der laves i øvrigt også fin 'port' i Californien på alverdens druer - en af mine favoritter er på Petite Syrah.

    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  5. Ha Ha, Nanna ;) Jeg har så sandelig givet A'er før, men det er ikke så tit. Bryder mig jo ikke om at der skal gå inflation i karaktererne.

    Men ja, prøv den endelig og se om det er noget for dig. Jeg glæder mig i hvert fald allerede til at åbne en igen. Og de californiske? Dem har jeg ikke hørt om, men det må jeg da se om jeg kan opdrive. Lyder spændende.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  6. Hold nu kæft den smager godt! Er tosset med flasken, den lille prop og især indholdet! Den er altså let at blive portvins-stiv i denne flaske. 19% og kan hældes ned på rekort-tid. Tror godt jeg kunne drikke sådan en falske helt alene :-). Ak ja - den må jeg lige købe et par stykker hjem af.

    Tak for tippet vinblog!

    SvarSlet
  7. Køb, køb, køb, Palle :D det var lidt sjovt hvordan det var sent på aftenen, vi havde drukket en del, og med ca. en halv flaske J.M.K. tilbage, snakkede vi om at du jo bare kunne drikke resten dagen efter. Ca. tre minutter senere havde vi tømt flasken ;) den er en indsmigrerne lille fyr.

    Velbekomme med tippet ;)

    SvarSlet