tirsdag den 10. april 2012

Totino Estate Adelaide Hills Cabernet Sauvignon 2007

Da mine forældre var på besøg i søndags, var det ikke kun os der bød på vin. De havde også en flaske med som de synes vi skulle prøve. Det var endnu en australier, så hurtigt blev vi enige om at smække to glas på bordet til os hver, så vi kunne smage vinene samtidig. Dermed kunne vi prøve to meget forskellige druer op imod hinanden - og hvilken forskel der var.

Jeg skal være ærlig at sige at jeg ikke ved noget om området Adelaide Hills eller vinhuset Totino Estate, men jeg kan da fortælle at mine forældre købte vinen i byggemarkedet Stark. Wow, ikke lige noget der boder for kvalitet, men det var vist noget med at nogle unge vingutter var begyndt at importere vin, og havde fået lov at stille sig op i den lokale Stark for at give prøvesmagninger. Mine forældre lod sig lokke, og købte en flaske af den her med, da deres umiddelbare indtryk var at det var et godt glas vin. Prisen var vist et sted imellem 150 og 200 kroner.

Vinen er lavet på 100% Cabernet Sauvignon, en drue som jeg er ved at blive rigtig glad for - når den laves rigtigt, vel at mærke. Alt for mange Caberneter er triste, stramme og bare usmagelige (jeg kigger på dig, Chile), men når druen får godt med sol, som f.eks. i Australien, så kan den blive til en rigtigt velsmagende lille bombe, der samtidig byder på nogle rigtigt fine nuancer. Derfor var det med spænding på drengen, at vi skruede låget af den her vin.
Den er en årgang 2007, og trækker 13.5% alkohol. Altså en ikke alt for tung vin, der med lidt år på bagen måske kan blive et interessant møde.

Præcis som med Tempranilloen, var det her også en vin der skulle have tid til at åbne sig i glasset - dog endte jeg alligevel med kun at notere mig en meget kraftig duft af eg, altså fad. Desværre ikke hvad jeg er vandt til fra andre australske Caberneter, som virkelig kan byde på rigeligt med moden mørk frugt - noget jeg er ganske glad for.

Smagen var lidt svær for mig at vurdere. Den bød slet ikke på den frugt jeg er vandt til, og det kastede mig sgu lidt ud af kurs. Måske den nærmede sig europæisk eller sydamerikansk Cabernet, hvad ved jeg. Den ændrede tydeligt karakter over tid i glasset, men jeg sad tilbage med en fornemmelse af at den var lidt spinkel i smagen. Der var tydelig syre og et svagt tanninbid.
Det slog mig pludselig at jeg er svagt tilbøjelig til at sige at der var en anelse propsmag, men da der var skruelåg på flasken, giver det jo ikke rigtig nogen mening.

Jeg vil være fair og sige at det var en svær smagning, holdt op imod Tempranilloen. Direkte sat op mod hinanden, var den en bedre vin, men det skal ikke betyde at den her Cabernet ikke også var udmærket. At jeg så siger propsmag, det handler måske mere om mig i sammenhængen, for det var ikke en note der var der hele smagningen igennem, men noget der kom til over tid. Kan intagelsen af mad undervejs have ændret noget? Jeg ved det ikke, og vil give den et C, for det var ikke en dårlig vin - måske bare et dårligt mix.

Karakter: C (et lille et)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar