lørdag den 21. april 2012

Gotham Langhorne Creek Cabernet Sauvignon 2009

Midt i ugen åbnede jeg den her vin fra australske Gotham Wine, og faste læsere vil vide at det er et vinhus jeg ikke er synderligt begejstret for. De tidligere vine jeg har smagt fra dem har konsistensmæssigt været underligt tykke og olierede, med en sødme der ikke forekom mig naturlig, men nærmere som var der tilsat sukker.

Det kan måske undre nogle at jeg så alligevel kaster mig ud i endnu en vin fra Gotham (ikke mindst fordi jeg selv har sagt at jeg ville stoppe), men min nye interesse for at afdække hvad australierne kan gøre med Cabernet-druen, gjorde at jeg alligevel prøvede med endnu en vin.

Valget faldt på en Cabernet Sauvignon årgang 2009 fra deres Longhorne Creek Regional Vineyard Series, hvilket vist dækker over at det er en enkeltmarksvin fra Langhorne Creek regionen. Den har ligget på 90% 1-2 år gamle fade, med de resterende 10% på nye amerikanske egetræsfade.

Hældt op i glasset glædede det mig at den ikke viste nogen som helst tegn på at have samme olierede konsistens som de foregående vine jeg har smagt fra Gotham, og det må altså betyde at der ikke er noget fast mønster i deres vine. Jeg havde jo ellers været lidt bange for at det med den fede konsistens var en stil de kørte, en stil jeg bare ikke er til, men det er altså ikke tilfældet her.
Vinen står mørk rød i glasset, med et usandsynligt svagt orange knæk. Ikke et farveknæk der gør at jeg tænker alder (for det kommer jo ikke på tale her), men trods alt heller ikke ren bordeauxrød. Samtidig er der fine gardiner ned langs kanten, hvilket harmonerer fint med en vin på 14,5% alkohol.

Duften ændrede sig af flere omgange, men jeg noterede mig våd træflis, nelliker, og så ellers krydderier som virkelig tager over efter lidt tid.

Smagen bød på lidt af det samme, med nelliker, lakrids tidligt i smagsbilledet, og ellers tydelig peber og krydrede noter. Desværre dominerer pebernoten lidt for meget til at jeg rigtig kan finde vinen harmonisk. Der er dog rimeligt gode tanniner der holder det hele på plads.
Vinen byder som sagt ikke på den tykke olierede konsistens, men har nærmere et klassisk præg. Dog gør pebersmagen at den godt kan virke lidt kraftig og rug i munden, måske endda en anelse for meget.

Det er en lidt svær vin at bedømme, for mens den slet ikke er så fed og "for meget" som andre Gotham-vine, så har den heller ikke den frugtede sødme som andre australske Cabernet'er kan byde på. Det behøver alle australske vine selvfølgelig ikke byde på, men peberen bliver næsten for kraftig, selvom nogle nok vil foretrække denne vins kraft og bid, frem for klassisk australsk solfed jammynes.
Vinen var ok men jeg savnede en harmoni, og den overdrevne peber gjorde at jeg ikke er faldet pladask for den her vin. Jeg lander på karakteren C da det på ingen måder er en dårlig vin, men måske en vin der bare tiltaler andre end mig.

Karakter: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar