fredag den 14. marts 2014

Sigalas Krisē


Engang før jul blev jeg kontaktet af Spyridon fra netbutikken greco.dk. Det er en onlinehandel, som gør sig i græske produkter, og han ville høre om ikke jeg ville give en kommentar til et par af hans vine. Det ville jeg da gerne.

Det tog lidt tid, men i lørdags fandt jeg endelig tid til at åbne flaskerne med min vinven Palle.

Første vin hedder Sigalas Krisē og er græsk - nærmere kommer vi det ikke, da der ikke er megen information på etiketten, hverken for eller bag. Derfor kender jeg heller ikke årgangen, hvilket måske også er underordnet, da det her er bordvin som skal drikkes med det samme. Dog har jeg læst mig til, via grecos hjemmeside, at druerne er Mandilara, Mavrotragano og Merlot - altså et klassisk MMM-blend (måske).

Inden jeg kaster mig ud i de egentlige noter, skal jeg nævne at vinen koster 46 kroner. Det er i min bog billig vin, og et segment jeg aldrig selv køber vin i (siger snobben). Forventningerne var derfor ikke voldsomt store.

I glasset var vinen forholdsvis klar, og næsen bød på vanille (egetræ?). Palle synes faktisk at duften var enormt rar, og en stor force for vinen. Jeg var enig.. En virkelig god start.
I munden fremstod vinen med en let fylde, men med en overraskende kraftig og behagelig smag, af røde bær, træ og en syre, der dog ikke var super velintegreret. Svage fine tanniner var at spore. Eftersmagen var faktisk fin og lang, hvilket igen overraskede.

Vi var overordentligt overrasket over denne vin, ikke mindst når prisen er 46 kroner, hvilket sætter den i konkurrence med nogle af supermarkedets billigste - der når Savannah- og Lindemann-vinene ikke denne til sokkeholderne.

Med prisen in mente, var det et overraskende godt glas vin, og det kaster et B af sig. Personligt vil jeg hellere betale mere for min vin, og få en mere nuanceret og smagfuld oplevelse, men går man efter vin til omkring de 50 kroner, så går man på ingen måder galt i byen med denne græske.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Send en kommentar