onsdag den 26. marts 2014

Inspiration


Jeg elsker at læse vinblogs, danske som internationale, ikke mindst fordi de er fortræffelige stedder at søge inspiration til nye oplevelser. Forleden lagde jeg vejen forbi bloggen Kælder Noter, som drives af entusiasten Alex. Han drikker generelt spændende vine, og en af dem han senest har smagt, kunne jeg slet ikke stå for. Egentlig var det ikke vinen, eller selve beskrivelsen (selvom den lød god), men etiketten som fangede mig ind.

Vinen var fra det spanske hus Matsu og hed El Recio - det er den midterste på billedet ovenfor. Top sej etiket, og jeg gik straks i gang med at søge efter den. Den jagt fik mine øjne op for, den for mig ukendte vinhandel, Vinladen i det mørke Struer (faktisk skal jeg være ærlig og indrømme, at jeg ikke aner hvordan lysintensiteten er i Struer).

Ikke nok med at Vinladen sælger El Recio, så viser det sig at denne vin er den midterste i en serie af tre - El Picaro ("Lømlen"), El Recio ("Den modne/stærke") og El Viejo ("Den gamle mand"). Ideen med vinene, og etiketterne, er at det i bund og grund er den samme vin (100% Tempranillo, eller her Tinta De Toro), men at den unge er lavet på druer fra 90 år gamle stokke, den modne på 100 år gamle, og den gamle på 130 år gamle stokke. Det er sammenhæng mellem indpakning, fortælling og vin som er helt ekseptionel.

Jeg blev nødt til at hive alle tre vine hjem, og glæder mig nu bare til at smage dem. Det skal efter sigende være stor vin, og jeg må snart iscenesætte en begivenhed, hvor de fuldt ud kan komme til deres ret.

Tak for inspirationen, Alex, og tak for inspirationen, vinbloggere.

8 kommentarer:

  1. Hej Jesper.
    Hvor er det sjovt at du lige fandt den vin i Struer, jeg er født der og boet der de første 21 år, inden jeg flygtede til KBH. Jeg kan hermed bekræfte at der er mørkt, meget mørkt i Struer og det er hele året!:)
    Det er bestemt gode vine du har købt, jeg ser frem til at læse hvad du synes om dem.
    KH
    Alex

    SvarSlet
  2. Hej Alex

    Ha ha, ja, verden er godt nok lille nogle gange :) Og tak for bekræftelsen angående hvor mørkt der er i Jylland :P

    Jeg ser rigtig meget frem til at smage vinene. Sjovest ville det nok være at smage dem op imod hinanden, men tror ikke jeg når det. Har allerede sat mine øjne på "den unge" til den kommende weekend. Smagenoterne ender på bloggen.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Hej I to ... glæder mig til at læse om vinene.Og Alex; det forklarer jo en hel del ;o) ha ha
    Bedste hilsner en anden jyde

    SvarSlet
  4. Hej Houlberg
    Første vin er poppet op her til aften.. der kommer en note i nær fremtid ;)
    Og skønt med sådan et par jyder på denne københavnerblog :P
    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  5. Hej Jesper og alle
    Jeg er jyden fra fra mørke Struer. Dog må jeg afkræfte - at det er IKKE mørkt i Struer. Men når i engang besøger Vinladen.com Irl. så vil i opleve hvor lyst og smukt der er i det ( mørke) jylland:)

    Denne serie har jeg stor succes med i Danmark og hvis i kommer til Frederikshavn eller Skagen, så kan i finde vinene på flere af de bedste hoteller. Må jeg anbefale at du kun drikker det ½ af flasken og så åbner den næste dagen efter. Så har du vinene fra forrige dag, med masser af ilt og større smag.
    I kan læse mere om vinene her og se filmen om historien og tankerne
    bag.http://www.vinladen.com/matsu.html

    God smagning fra Importør Peder Hermansen ( tidl. bosat i Kbh - men returneret:))

    SvarSlet
  6. Hej Peder
    Tak for indsparket - Den med lyset i Jylland, den må stå som en åben diskussion lidt endnu ;)
    Men angående vinen, så bliver dine råd fulgt. Jeg åbnede den "unge" af dem" i går, og nøjedes faktisk med kun at drikke den halve, så ser i dag frem til om den har ændret sig.
    Til start i går virkede den MEGET ung, skarp og lukket, men fornemmede en ændring i løbet af aftenen - den ændring er jeg spændt på om er fortsat. Der følges op med en note når den er drukket :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jesper
      El Picaro skal have masser af luft på karaflen, og 17-18 gr. Så kommer den væltene frem, men den har saft og kraft, som ungdommen, men er pga, de gamle stokke, rund og blød når den får ilt nok.
      MATSU - Betyder at vente på japansk. og er ikke navnet på producenten. Det er Vintae, som laver 9 vin projekter, rundt i Spanien. Glæder mig til at høre din mening om El Recio 2011 :)

      Mvh Peder

      Slet
  7. Hej Peder
    Tak for korrektionen angående Matsu. Jeg havde læst det der med at det betød "at vente", men var lidt forvirret omkring hele det der Matsu/Vintae - tak fordi du fik opklaret det for mig. Det retter jeg op på, når hver vin får et indlæg.
    Lige nu nyder jeg El Picaro, men ser nok også aller mest frem til de to næste vine i serien ;)

    Rigtig god weeken.
    Hilsen Jesper

    SvarSlet