tirsdag den 25. marts 2014

Domaine Faury Côte-Rôtie Reviniscence 2009


For et par uger siden satte jeg mine vinvenner Frank og Palle i stævne, på restaurant Romarin på Østerbro i København - vores faste go-to-sted, når vi skal spise ude, med mulighed for selv at medbringe vin.

Palle er på det seneste blevet helt opslugt af Rhone, og læser alt hvad han kan komme i nærheden af, om regionen. Derfor var hans medbragt vin selvfølgelig fra Rhone, nærmere bekendt Côte-Rôtie (hvilket Frank og jeg først meget sent gættede på - vi smagte det medbragte vin blindt). Det var god vin.

Den var mørk med gardiner ned ad glasset, med flæsk i næsen. I munden var den let (jeg noterede mig drikkelet), men dog stadig med en god fylde. Det var et køligt udtryk, med krydderi, godt syrebid, men nærmest ingen tanniner. Eftersmagen var rimelig, og bød på æbleskræl. Efter en time i glasset kom der lakrids noter i næsen.

Det her var klar elegance, og rigtigt godt - Frank var nærmest henrykt, hvilket ikke sker ofte for en nordjyde. Vinen er købt til omkring 300 kroner, nedsat fra 400. Jeg tror vi lander på et B.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Send en kommentar