fredag den 21. februar 2014

Small Gully Mr. Black's Concoction Barossa Valley GSM 2009


Jeg er på evig jagt efter gode, pleasende bællevine - de der vine man altid kan vende tilbage til, med en fast viden om at man har en god oplevelse i vente. De skal ikke være alt for dybe og detaljerede, de skal ikke kræve den helt rigtige setting for at udfolde sit fulde potentiale, og så skal de ikke være alt for dyre - hvis de skal bælles, er der sgu ikke råd til for dyre vine.
Small Gully er for mig ved at udvikle sig til et rigtigt interessant bekendtskab, ikke helt ulige hvad Mollydooker var for et par år siden. Deres vine opfylder nemlig mange af de ønsker jeg har.

En tur forbi Smalle Vine i Smallegade på Frederiksberg, afslørede at der var kommet en ny vin i Concoction-serien. Tidligere har jeg smagt deres Shiraz/Viognier i samme serie, og denne gang var der kommet en GSM på hylderne. Det er altid hyggeligt at snuse rundt i butikken, og ikke mindst få en snak med indehaver Thomas. Han havde dog tilladt sig at holde vinterferie (efter sigende for at lede efter ny strandvejsvilla, grundet umanerlig rigdom), så ingen snak med ham. Til gengæld var hans afløser lige så umanerlig flink, og ikke mindst vidende om butikkens vine, så ham fik jeg mig en rigtig fin snak med. Han sagde blandt andet god for denne vin. Sååå, hvordan var den så?

Som med mit tidligere møde med Concoction-serien, er det forholdsvis unge vine (2009), som i farven har begyndede tegl - normalt et alderstegn. Duften havde også noter jeg normalt forbinder med ældre vine, og det samme var at finde i smagen - interessant.
Smagen var ganske interessant, med rosiner og kviste, og en eftersmag der var tydelig marzipan, ja nærmest lidt portvinsagtig. Denne tyngde gjorde at det ikke var en vin som var nem at drikke alene (læs: man blev "mæt" efter et par glas), men et godt glas, super potent, kraftig og så alligevel med en let fylde. Til at begynde med var den lidt skarp, men et par timer på karaffel åbnede den klart op.
Gennem aftenen begyndte jeg faktisk at overveje, om den her vin var så anderledes i sine udtryk, at man evt. ville kunne snyde folk der smagte den blindt, til at være spansk - det skal prøves når jeg igen har en flaske på lager.

Det her var en interessant vin, og som med den tidligere smagte Small Gully, noterede jeg mig på aftenen, at som bællevin var den nok prissat 40 kroner for højt. Den koster 169, hvilket i grunden nok er ok, men i det prislag ønsker jeg nok lidt mere finesse end hvad den byder på - men hey, jeg er også bare en nærig snob.

Jeg lander på et C+ fordi det her var både god, spændende og overraskende vin, og en vin jeg igen skal have smagt. Ikke mindst når gutterne skal opleve den blindt.

Karakter: C+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar