tirsdag den 25. marts 2014

Aalto 2009 gensmagt


Anden vin til Palle, Frank og min lille hyggeaften på Romarin, stod jeg for. Det blev et gensmag af en vin vi tidligere har drukket, nemlig spanske Aalto fra Ribera Del Duero i årgang 2009. Sidst Palle og jeg smagte den, var den lidt af en drøm, som dog stadig havde brug for at åbne sig. Det synes jeg virkelig den havde nu, selvom det nok også hjalp, at den røg på karaffel et par timer inden turen til restauranten.

Det her var spansk vin når det er aller mest pleasende og voldsomt, på den rigtigt gode måde. Næsen var fuld af marcipan, den var dybt mørk i glasset, med en krydret og let parfumeret smag. Det var super lækkert og virkelig mums. Flere dage efter fik jeg klare flashbacks til smagen - den var bare så ren og skarp i sit udtryk. Det skal dog siges at Frank ikke var pjattet med dette udtryk, men det må han selv rode med - Palle forstod at det her var god vin.

På de halvandet år siden sidste smagning af denne vin, er den kun blevet bedre, og jeg holder fast i karakteren A. Vinen fås flere stedder til omkring de 280-300 kroner, men kan fås i Dansk Vinlager i Flensborg til 200 kroner flasken ved seks styks - det er noget af et fund.

Karakter: A

Ingen kommentarer:

Send en kommentar