tirsdag den 26. juli 2011

Chateau Teyssier Saint-Emilion Grand Cru 2004

I lørdags lavede kæresten og jeg en skøn vildsvineragout, og da jeg af en eller anden grund synes det lugter lidt af Frankrig, valgte jeg at åbne den franske vin jeg købte i Brdr. D's Vinhandel for lidt over en måned siden. Læs dette link hvis du vil høre lidt om årsagen til det køb.

Vinen var en Chateau Teyssier Saint-Emilion Grand Cru 2004 og kommer altså fra Bordeaux i Frankrig. Den er lavet på 85% Merlot og 15% Cabernet Frank.

Udseende: Meget mørk rød, ikke helt sort sort men måske med et mørkt lilla skær, dog med en gennemsigtighed helt tæt mod kanten af glasset.
Duft: Meget kraftig bærduft til at starte med, men efter halvanden times tid kom der en rigtig behagelig køleskabsduft til. Ved sidste glas var den duft dog forsvundet igen, og det var lidt mere besværligt at sætte ord på duften. Vinen ændrede karakter nærmest efter hvert glas. Interessant.
Smag: Frugtet smag af modne bær. Vinen er på ingen måder fed; den har en sødme og en smule fylde forrest i munden, men bliver lidt let og spinkel midt i munden, for så at blive mere tung og rug bagerst i munden. En del syre og en del tanniner. Smagen er ikke som f.eks. italienske vine ofte er, fed og sød, men lidt mere spinkel i det (hvilket også må forventes af en fransk bordeaux). Der er en god smag, men den vander lidt ud i en ikke så kraftig men dog meget lang og vedhængende eftersmag, med noter af æbleskral. Overordnet set en behagelig smag.
Pris: 240 kroner hos Brdr. D's Vinhandel.
Bedømmelse: Planen var at finde en vin der kunne overbevise mig om at jeg skal drikke mere fransk vin, og missionen er delvist lykkedes. På den ene side var det en god vin med god duft og smag, som udviklede sig for hvert glas. Det var interessant. Omvendt er jeg stadig så vandt til den fedme og fylde der findes i italienske og australske vine, at franske vine som denne stadig står lidt spinkle for mig, og jeg kan mærke jeg savner et eller andet. Jeg tror det handler om at jeg skal drikke mere fransk, og måske var det her ikke den vin der rummede præcis det der skal til for at overbevise mig. Alligevel skal det siges at det var en god vin, omend jeg synes prisen er lidt vel høj. Det underbygger stadig min holdning om at man skal godt op i pris før man finder fransk vin der smager rigtig godt. Jeg vil meget gerne modbevises på den holdning.
Karakter: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar