lørdag den 23. juli 2011

Holte Vinlager i Svendborg og en ny vin

Jeg har netop været i det sydfynske med familien og besøgte i den anledning Holte Vinlager i Svendborg. Det var mit første besøg i byen, og på trods af en sand invasion af flyvemyre, der gjorde livet overordentligt surt for os alle, var det en dejlig by at besøge, ikke mindst grundet besøget i Holte Vinlager.

Butikken var rigtig hyggelig, med en stor disk midt i lokalet som rummet nærmest formede sig rundt om, og det var sjovt at gå på opdagelse. Da jeg kom indenfor var ekspedienten i gang med at fortælle en kunde om en Amarone fra huset Benedetti, og jeg kunne ikke undgå at lytte lidt med.

Amaronen var lavet på stokke der var minimum 50 år gamle, hvilket gav en virkelig kraftig og intens vin på ikke mindre end 17%. Det var en vin, fortalte ekspedienten, som man faktisk ikke burde drikke til mad; den var et måltid i sig selv. Og ikke nok med det, et enkelt glas ville også være nok, fordi den var så fed og kraftig, så det var helt klart en vin der skulle nydes i andres gode selskab. En ren meditationsvin.

Jeg må indrømme at hans fortælling fangede mig, men prisen på 495 kroner hold mig alligevel tilbage. Dog lavede huset også en Ripasso på de 50 år gamle stokke, og selvom den ikke var så intens som Amaronen, var det stadig en fantastisk vin, som sagtens kunne drikkes alene. Og til en pris på 179 kroner var jeg noget mere klar til at handle, med den flinke og vidende ekspedient.

Og det gjorde jeg så. Så med fra Fyn har jeg altså, ud over lakridser overtrukket med chokolade, hjembragt en flaske Benedetti Valpolicella Classico Superiore Ripasso "Croce del Gal" 2006. Jeg må indrømme at jeg glæder mig til at smage den, og jeg skal lige have fundet ud af hvilken anledning det vil passe at åbne den til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar